Fra 18 til 20 tonn. Høyere teknisk kapasitet med doble foraksler gjør det mulig med flere typer kranbiler og andre bruksområder som krever stort trykk på forakslene.

Volvo piffer opp anleggsbilene

Volvo har lagt fem nye funksjoner i sine anleggsbiler.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.

Anleggslastebilen Volvo FMX ble lansert første gang i 2010 og kom i ny versjon tre år senere. Nå kommer Volvo Trucks med nye funksjoner tilpasset bygg- og anleggsbransjen.

- Volvo-lastebiler er velkjent for kvaliteten og drivlinjene. Med disse nye, innovative funksjonene, får kundene våre flere valgmuligheter og unike måter å forbedre produktiviteten på, sier Ricard Fritz, viseadministrerende direktør for Volvo Trucks Brand.

I tillegg til en kraftig støtfanger for Volvo FH-serien og bransjens første Automatic Traction Control for Volvo FMX, tilbyr Volvo Trucks nå fem nye funksjoner.

Dette er hva produsenten selv skriver om funksjonene:

1. Volvo Dynamic Steering for doble foraksler:

Volvo Dynamic Steering er nå også tilgjengelig på lastebiler med doble foraksler, som er et svært vanlig oppsett innen anleggskjøring. Ettersom slike lastebiler ofte frakter veldig tung last eller har tunge påbygg, er dette spesielt merkbart for sjåføren. I tillegg til langt mindre svingemotstand ved lav hastighet går rattet automatisk tilbake utgangsstillingen etter omdreining. Dette gjør det lettere å manøvrere på trange steder og sparer sjåføren både for tid og krefter. Volvo Dynamic Steering ble lansert i 2013 og det finnes flere Youtube-videoer som demonstrerer den. Løsningen omfatter en elektrisk motor som kompenserer for vibrasjoner og risting i rattet og samtidig reduserer kraften som trengs for å styre lastebilen.

2. Økt forakseltrykk, doble foraksler:

Den maksimale tekniske kapasiteten til Volvo Trucks' tunge lastebiler med doble foraksler øker fra 18 til 20 tonn. Kundene opplever både økt produktivitet og større fleksibilitet. Den ekstra tekniske kapasiteten gir direkte utslag i større inntjeningspotensial, noe som er særlig verdifullt ved transport av tung last innenfor anleggskjøring. På en lastebil med fire aksler og totalvekt på 32 tonn er lasteplanet lengre, og den blir da mer fleksibel med tanke på hvor for eksempel massen skal plasseres  i dumperkassen. Dette betyr at maksimallasten nås mye raskere ved lasting, og sjåføren kan være trygg på at han eller hun er innenfor vektbegrensningene. Økt lastekapasitet over forakslene gjør det også mulig med tyngre kraner og for andre bruksområder som krever betydelig vekt på forakslene.

3. Lastebiler med fem aksler, 10x4 og 10x6:

I mange markeder er trenden økt vogntogvekt på mellom 50 og 76 tonn. Volvo Trucks lanserer derfor kombinasjoner med fem aksler fra fabrikk for å dekke etterspørselen etter lastebiler til tyngre kjøring både på hovedveier og innen anleggssegmentet. De to forakslene tillater opptil 20 tonns maksimaltrykk, de tre bakakslene tåler opptil 36 tonn. Dette gir både økt nyttelast og større fleksibilitet for kundene. Denne løsningen egner seg også for betongpumper og store kranbiler som krever jevnt fordelt akseltrykk. Ved å redusere trykket på akslene kan mange av disse kjøretøyene benyttes på lengre strekninger på vanlige hovedveier, noe som gir både raskere transport og økt inntjeningspotensial.

4. Luftfjæring bak i kombinasjon med foraksel med drift (Volvo FMX):

Den nye muligheten for å kombinere en bakaksel som har luftfjæring, med en foraksel med drift fører til størst mulig komfort selv på lastebiler med allhjulsdrift. Selv om bladfjærer normalt sett er beregnet på de tyngste lastene, gjør luftfjæring det mulig å justere fjæringen etter vekten på lasten. Dette fører til en smidigere kjøreopplevelse og mindre slitasje på lastebilen, sjåføren og veibanen. Takket være mindre vibrasjon, særlig når lastebilen kjøres uten last, kan sjåføren holde høyere gjennomsnittshastighet på ujevne veier på anleggsområder og dermed klare flere leveranser per skift. Volvo Trucks' luftfjæring gir ikke bare større komfort, men også bakkeklaring på minst 300 mm og effektiv beskyttelse for alle utsatte komponenter.

5. Elektronisk bremsesystem (EBS) for trommelbremser:

Nå kan til og med kunder som spesifiserer trommelbremser til kjøring under spesielt støvete og våte forhold, få glede av fordelene ved Volvo Trucks' elektroniske bremsesystem (EBS). Systemets elektronikk gir tilgang til en rekke intelligente funksjoner som blant annet bakkestartassistent, som gir bedre kontroll i bratte stigninger. Sikkerheten er også forbedret takket være integreringen av motorbrems og retarder-funksjonen, kjent som Brake Blending. I tillegg til forbedret bremsefunksjon gir EBS i kombinasjon med trommelbremser også tilgang til Volvo Dynamic Steering (ikke med drift på forhjulene) og mer effektiv giring ettersom I-Shift henter informasjon fra det elektroniske bremsesystemet.

- Vi ønsker å være det ledende merket innen anleggssegmentet, slik vi er det innen langtransport. Disse nye funksjonene i kombinasjon med vårt fullstendig oppdaterte produktutvalg setter en ny standard for hva en anleggsbil kan levere, sier Ricard Fritz, viseadministrerende direktør for Volvo Trucks Brand.

STILLING LEDIG:
Powered by Labrador CMS