I starten av året kunne flere produsenter rapportere om et svært godt 2019, og de fleste forventet også et godt 2020. Nå er det tidlig å spå resultatene til de ulike produsentene, men ut fra kvartalsrapporter og registreringstall er det neppe et nytt gullår.
I mars/april var de fleste fabrikker stengt ned, og de fleste åpnet gradvis igjen etter at det første sjokket hadde lagt seg. Vi hører imidlertid stadig at produksjonstakten ikke er tilbake med like mange skift og samme kapasitet som før nedstengingen.
Dette har også hatt påvirkning på vår bransjes store «Oscar» som er «International Truck of the Year».
Annonse
I et IAA-år er det vanligvis svært hektisk, «alle» skal lansere nye produkter før utstillingen og vi journalister flyr fra den ene prøvekjøringen til den andre i månedene før utstillingen åpner. I år ble IAA avlyst, lanseringene fra produsentene er blitt foretatt i svært små grupper, for dem som fremdeles har hatt anledning til å reise. Selv har jeg ikke vært på en flyplass siden nedstengingen og følgelig fulgt lanseringer via nettet.
Vi har også en sterk mistanke om at flere planlagte lanseringer som skulle ha vært holdt før IAA er lagt litt på is, alternativt vist frem senere slik som Scanias V8-motor som ble lansert i slutten av september.
To finalister
Det er i år derfor kun to finalister som møter kriteriene til Truck of the Year 2021.