ELEKTRISK: Denne nye bergingsbilen er elektrisk drevet.

Batterielektrisk bergingsbil

Scania 25P Electric-lastebilen skal ha Oslo som base og operere over hele Stor-Oslo.

Publisert

Siden 2020 har Viking anskaffet mange mindre servicebiler med elektrisk drivlinje, men dette er den første lastebilen som er batterielektrisk.

– For oss i Viking signaliserer denne bergingsbilen målsettingen om å kutte utslipp, sier Svein Setrom i Viking Redningstjeneste. 

Erfaringene fra de små servicebilene med elektrisk motor er gode. Nå er de klare for å ta steget videre.

Han forteller at også deres kunder er opptatt av utslippsfrie og miljøvennlige tjenester.

KLIMAVENNLIG: - For oss i Viking signaliserer denne bergingsbilen målsetningen om å kutte utslipp, sier Svein Setrom i Viking Redningstjeneste.

Største batteri

BEV-lastebilen (Battery Electric Vehicle) som Scania nå har levert, er en toakslet 25P med den største batteripakken på 300 kW. Det gir en rekkevidde under normal kjøring på inntil 250 kilometer.

Bilen er utstyrt med Scanias elektriske kraftuttak som forsyner påbygget på bilen med olje til driften.

Det er Vang Auto-Service som har levert påbygget fra italienske Omars, og påbygget er likt det Viking bruker på flere av sine Scania-bergingsbiler med dieselmotor.

Mange oppdrag

Viking Redningstjeneste har til sammen 500 bergingsbiler i Norge, Sverige og Danmark. Disse løser til sammen fem millioner oppdrag i året. Stasjonen i Oslo er den eneste egeneide i Norge, og de er ute på 50.000 oppdrag i året.

– De siste årene har vi sett stadig flere punkteringer. Vi har ikke noen helt sikker grunn, men både tyngre biler og færre som har reservehjul i bilene kan være blant årsakene, sier Svein Setrom.

NB: Norsk Scania har også i samarbeid med Vang Auto-Service bygget opp en batterielektrisk TMA-bil. Dette er putebiler som brukes til å sikre skadesteder langs veier med stor trafikk.

Powered by Labrador CMS