Fjærlandstunnelen er en av tre tunneler i nordre Vestland som nå får nye eller bedre snunisjer.
Fjærlandstunnelen er en av tre tunneler i nordre Vestland som nå får nye eller bedre snunisjer.

Det skal bli lettere å snu i tre tunneler i Sogn og Fjordane

Naustdalstunnelen, Fjærlandstunnelen og Storehaugtunnelen får nye/bedre snunisjer.

Publisert

De to førstnevnte tunnelene ligger på riksvei 5, den siste på riksvei 13 Vikafjellet.

Sunnmørs-firmaet Aurstad Tunnel AS har fått oppdraget, etter å ha levert det laveste av fire tilbud:

  • Aurstad Tunnel AS, 35.526.227 kroner
  • Hæhre Entreprenør AS, 35.992.055 kroner
  • BMO Tunnelsikring AS, 43.587.800 kroner
  • Magne Hafstad AS, 52.113.963 kroner

Alt i gang i Naustdalstunnelen

I Naustdalstunnelen er man alt i gang denne uken.

I den 5970 meter lange tunnelen mellom Førde og Florø skal det sprenges to nye snunisjer.

Den ene skal ligge ca. 500 meter fra Naustdal-siden, den andre ca. 600 meter inn fra Florø-siden.

Dette skal gjøres i Fjærlandstunnelen

Fjærlandstunnelen er 6397 meter og ligger på grensen mellom kommunene Sogndal og Sunnfjord.

En eksisterende nisje i sørenden av tunnelen (mot Bøyadalen) skal forlenges med 30 meter for å gi plass til nytt teknisk bygg.

Dette skal gjøres i Storehaugtunnelen

Den 1044 meter lange Storehaugtunnelen ligger på riksvei 13 Vikafjellet rett sør for Sognefjorden.

Her skal det sprenges en ny nisje rett innenfor kuldeporten, også her for å sette opp nytt teknisk bygg.

- Vi bygger snunisjene fire meter brede med lik sikt i begge retninger. Dermed får vi en totallengde på nisjene på 110 meter. Nisjene er 40 meter lange og havarilommen er 30 meter, sier prosjektleder Sveinung Hovland i Statens vegvesen.

Krav om snunisjer

Kravet er alle tunneler over fire kilometer skal ha snunisjer.

Ofte er disse plassert langt inne i tunnelene, noe som gjør dem mindre attraktive å snu i for brøytebilene. Derfor blir nisjene i dette prosjektet bygget nærmere utgangene.

Delvis lange stengninger

Sprengningsarbeidet i forbindelse med å opparbeida nisjene skjer om natten, når trafikken er minst.

- Entreprenøren trenger to tretimers-lange stengninger om natten får å kunne sprenge og sikra veien før åpning om morgenen. Når vi er ferdige med første nisje, vil det bli litt arbeid på dagtid med kompletteringsarbeid, vann-/frostsikring, asfalt og så videre, sier Hovland.

Statens vegvesen håper å være ferdige med arbeidet til jul.

- Så vi må be om litt tålmodighet fra bilistenes side. Ved sprengning og sprøytebetongarbeid må vi ha lange stengninger, avslutter Hovland.

Powered by Labrador CMS