En høydeanviser som blir kjørt ned og tunnelutstyr som blir smadret av for høyt lastede vogntog, kan sette andre trafikanters liv i fare. Her fra Espatunnelen, Innlandet, på E6 tidligere i år.

For høyt lastede vogntog kan lage dødsfeller

Det hender at tunnelutstyr blir skadet eller revet ned av vogntog med for høy last. På riksveinettet på Østlandet har det skjedd flere ganger i år.

Publisert

Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.

Statens vegvesen oppfordrer tungbilsjåførene innstendig om å sjekke høydebegrensningene som gjelder langs ruta de har planlagt å kjøre når de skal frakte høy last.

Ikke bare er det dyrt å reparere tunnelutstyr som høydeanvisere, vifter, kabelbruer og overvåkingskameraer som er kjørt ned av for høyt lastede vogntog, medtrafikanter som befinner seg i nærheten når uhellet er ute, blir utsatt for stor fare.

- For eksempel kan en nedkjørt høydeanviser som blir hengende fra tunneltaket og ned mot veibanen være en potensiell dødsfelle hvis den treffer frontruta på en personbil som kommer kjørende i 80-100 km/t, sier seksjonsleder Asbjørn Stensrud i Statens vegvesen.

- Også annet utstyr i tunneltaket som blir smadret, kan treffe biler i nærheten og forårsake ulykker, sier han.

Transport av maskiner

Skadene som er påført tunneler på Østlandet hittil i år dreier seg om millionbeløp. I tillegg kommer ulempene for trafikanter og næringstransport når tunnelene må stenge mens reparasjonsarbeidet pågår.

Det skjedde i Granstunnelen på riksvei 4 på Hadeland denne uken. Der kom en spesialtransport borti en høydeanviser, kabelbruer og annet utstyr på vei gjennom tunnelen. Det resulterte i at det ene tunnelløpet måtte stenge til reparasjonene var utført.

- Transport av maskiner er en gjenganger når tunnelutstyr blir skadet, skriver Statens vegvesen i en nyhetsmelding.

Lett tilgjengelig og godt synlig høydeinfo

Informasjon om høydebegrensninger på veinettet finnes i Statens vegvesens digitale veikart. Ute på veien er maks tillatt kjøretøyhøyde skiltet før tunnelene. Høydebegrensningene blir gjentatt på høydeanvisere i tunnelåpningene.

Det er alltid føreren av kjøretøyet som har ansvar for at lasten ikke er for høy, og at den er forsvarlig sikret.

Powered by Labrador CMS