
Første i kompositt
LILLESTRØM: Sørum Transport har Skandinavias første bulkhenger i kompositt.
Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.
Sørum Transport har rundt 75 bulkvogntog som kjører det aller meste i hele Norden. Hengerne og påbyggene de bruker er fra forskjellige leverandører, men fellesnevneren er aluminiumspåbygg.
Rett etter jul fikk de levert sin første bulkhenger med tipp som er bygget i komposittmaterialer. Hengeren er produsert av tyske Spitzer, og er bygget på samme lest som mange av de andre bulksemiene Sørum Transport har.
Kondens
- Vi har hatt litt utfordringer med kondens i noen av tankene våre. Bakgrunnen for å prøve en henger med tank i kompositt er at den skal gi mindre kondensutfordringer, sier Harry Nilsen.
En annen gevinst med komposittanken, er enklere rengjøring. I de andre tankene må det ofte syrevaskes mellom lassene. Det er både en stor kostnad og det brukes mye kjemikalier. Særlig innenfor transport av PVC-materiale er det ekstreme krav til renhold av tanken.
Komposittanken gir med andre ord både økonomisk- og miljømessig gevinst.
Glattere
Komposittanken er også glattere innvendig enn aluminiumstankene. Fordelen, ved siden av at du kan bruke mindre vaskemidler, er at massene som kjøres slipper lettere.

- Den er veldig fin å tippe tørre produkter med. Da renner det så lett at du ikke trenger å tippe så høyt, sier Kjell Sønderål som kjører med nye settet. Han har kjørt bulkbil de siste 13 årene.
Ofte er det utfordringer med høyden der det skal tippes.
Hele tanken rommer 66 kubikkmeter. I og med at komposittanken er glattere innvendig, er det mindre heng i veggene innvendig. For er det noe bulksjåførene ikke vil ha, så er det noe som henger igjen i framveggen når tanken tippes opp.
Oksiderer
En av de andre utfordringene med tanker i metall er at de reagerer med stoffene som transporteres i tanken.
Med kompositt i veggene er det mindre mulighet for kjemiske reaksjoner.
Lettere

En siste bonus med komposittanken, er at den er litt lettere. Ca. 500 kg er vektgevinsten i forhold til de tilsvarende påbygg med aluminiumstank. Selv om nyttelastgevinsten er brukbar, hadde Harry Nilsen trodd den skulle vært enda litt større.
Sørum Transport har bulkpåbygg i mange forskjellige utførelser og konfigurasjoner. Den første bulkhengeren med tipp kjøpte de i 2011. Siden har det blitt mange tilsvarende.
- Vi skal teste denne tanken en periode fremover og se hvordan det virker. Det er generelt lang levetid på bulkpåbyggene, og de har som regel en levetid på mellom 12 og 15 år med normal slitasje, sier Harry Nilsen.
Dermed holder en slik henger i alle fall to trekkvogner.