I fremtiden kan fartsgrensene bli usynlig uten oppkobling mot GPS og datanettverk.
I fremtiden kan fartsgrensene bli usynlig uten oppkobling mot GPS og datanettverk.

Kan gjøre skilt med fartsgrenser overflødige

Geofencing kan hjelpe med å unngå fartsbøter.

Publisert Sist oppdatert

Ford tester nå en tilkoblet kjøretøyteknologi som en dag kan gjøre skilt med fartsgrenser overflødig. Systemet lager ved hjelp av geofencing usynlige geografiske grenser, og kan bidra til å gjøre veiene tryggere for alle typer trafikanter, spesielt i områder rundt skoler, sykehus og andre steder hvor det er lavere fartsgrense.

Fords Geofencing fartsbegrenser-system kan også hjelpe med å unngå fartsbøter, om man ikke har fått med deg skiltet med fartsgrensen.

- Kjøretøyteknologien som gjør at bilen hele tiden er tilkoblet, kan gjøre både deg som sjåfør og de rundt deg tryggere i trafikken. Geofencing kan redusere hastigheten, der det er behov og når det er et behov for det, sier Michael Huynh, manager, City Engagement Germany i Ford Europa.

Geofencing er en virtuell grense definert av GPS-teknologi.

Illustrasjon av områder i en by med GPS-områder med bestemte fartsgrenser som bilen automatisk følger når den er på nett.
Illustrasjon av områder i en by med GPS-områder med bestemte fartsgrenser som bilen automatisk følger når den er på nett.

I fremtiden vil systemet gjøre det mulig for sjåføren selv å lage sine egne områder og sette fartsgrensen så lavt som 20 km/t. Grensene kan også settes lavere og høyere i forhold til pågående veiarbeid, tid på døgnet eller andre lokale forhold.

Tester av systemet skal fortsette til mars neste år. De er en del av et større prosjekt hvor nye E-Transit skal prøves i forskjellige typer bransjer med ulike bruksområder i seks europeiske land, inkludert Norge.

Ford bruker også geofencing for å bidra til renere luft i byene. I tester gjennomført med Transit Custom ladbar hybrid kjøres varebilen automatisk på ren elektrisitet hver gang den befinner seg i en lavutslippssone.

Powered by Labrador CMS