FØRSTE: Schmitz Cargobull har nå levert to skapbiler til HAVI som er montert her i Norge. Siri Braastad i Schmitz Cargobull har sammen med Tom Roar Hansen fra IPS Scala og Kenneth Johannessen fra Thermo King stor tro på å montere og ferdigstille bilpåbyggene lokalt i Norge.

Monterer skap lokalt

LØRENSKOG: Schmitz Cargobull er i gang med et pilotprosjekt med montering av skappåbygg lokalt i Norge.

Publisert

SSSå langt har alle bilskap som Schmitz Cargobull har levert i Norge, blitt montert på chassisene ved fabrikken i Litauen der skapene produseres.

I slutten av april kom de to første skapene som har blitt montert lokalt her i Norge. Schmitz Cargobull har inngått et samarbeid med IPS Scala som gjør hele monteringsjobben lokalt i Oslo i stedet.

Pilotprosjektet har fått stor oppmerksomhet internt i Schmitz Cargobull og da monteringen begynte, var to mann fra fabrikken på plass - for å rettlede og bistå sine norske kollegaer.

Sparer

- Den store fordelen med dette er at vi slipper en transportetappe på chassiset. Det vil også bli en gevinst både i forhold til total leveringstid og kostander, sier Siri Braastad i Schmitz Cargobull. Hun er selger med et særlig ansvar for bilpåbygg.

BISTAND: To mann kom fra Schmitz Cargobull sin fabrikk i Litauen for å bistå i monteringen av det første bilskapet i Norge.

En annen gevinst er at sjansen for å få transportskader på både bil og påbygg reduseres.

Enn så lenge gjelder pilotprosjektet bare på montering av thermoskap. Når det kan bli en løsning for biler med stykkgodsskap, er enn så lenge ikke avklart.

Erfarne

IPS Scala, som het bare Scala inntil IPS kjøpte selskapet i vinter, har bred erfaring med overflytting av skap og tilhørende utstyr. De jobber for flere skapleverandører, og mye av det de gjør er relatert til skader og reparasjoner. Likevel har de lang og bred erfaring i både overflytting og nymontering av skap.

- Å montere selve skapet er en ren skrujobb som går ganske radig. I tillegg monterer vi alt av skap, sidehindre og annet utstyr som skal på bilen, sier daglig leder Tom Roar Hansen. De leverer og monterer også bakløfteren fra Zepro som skal være på disse bilene.

Færre

Det eneste som ikke gjøres på påbygget hos IPS Scala, er monteringen av kjølemaskinen. På disse to første Scania P-seriene som McDonalds-transportør HAVI skal ha, er det Thermo King som står for den jobben. Kjølemaskinen som skal brukes på disse bilene er en Frigoblock EK25.

KLARE: Slik så det ut før skapene ble løftet på plass på chassiene. Foto: Schmitz Cargobull.S

- Det blir også enklere når alt av ettermontering av utstyr på bilen gjøres ett sted, sier Siri Braastad. Det er Scania på Kløfta som leverer chassisene til de to nye P280-ene til HAVI.

Målet er å kunne koordinere leveringen av chassis og skap slik at det ankommer Norge nærmest mulig hverandre i tid.

Biler på alternative drivstoff som gass, og også batterielektriske (BEV) biler, har det vært en utfordring å få til Litauen på grunn av manglende infrastruktur for både fylling og lading av slike biler. Særlig for slike biler vil det forenkle byggeprosessen betydelig å kunne montere skapet i Norge.

Powered by Labrador CMS