
Monterer skap lokalt
LØRENSKOG: Schmitz Cargobull er i gang med et pilotprosjekt med montering av skappåbygg lokalt i Norge.
Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.
SSSå langt har alle bilskap som Schmitz Cargobull har levert i Norge, blitt montert på chassisene ved fabrikken i Litauen der skapene produseres.
I slutten av april kom de to første skapene som har blitt montert lokalt her i Norge. Schmitz Cargobull har inngått et samarbeid med IPS Scala som gjør hele monteringsjobben lokalt i Oslo i stedet.
Pilotprosjektet har fått stor oppmerksomhet internt i Schmitz Cargobull og da monteringen begynte, var to mann fra fabrikken på plass - for å rettlede og bistå sine norske kollegaer.
Sparer
- Den store fordelen med dette er at vi slipper en transportetappe på chassiset. Det vil også bli en gevinst både i forhold til total leveringstid og kostander, sier Siri Braastad i Schmitz Cargobull. Hun er selger med et særlig ansvar for bilpåbygg.

En annen gevinst er at sjansen for å få transportskader på både bil og påbygg reduseres.
Enn så lenge gjelder pilotprosjektet bare på montering av thermoskap. Når det kan bli en løsning for biler med stykkgodsskap, er enn så lenge ikke avklart.
Erfarne
IPS Scala, som het bare Scala inntil IPS kjøpte selskapet i vinter, har bred erfaring med overflytting av skap og tilhørende utstyr. De jobber for flere skapleverandører, og mye av det de gjør er relatert til skader og reparasjoner. Likevel har de lang og bred erfaring i både overflytting og nymontering av skap.
- Å montere selve skapet er en ren skrujobb som går ganske radig. I tillegg monterer vi alt av skap, sidehindre og annet utstyr som skal på bilen, sier daglig leder Tom Roar Hansen. De leverer og monterer også bakløfteren fra Zepro som skal være på disse bilene.
Færre
Det eneste som ikke gjøres på påbygget hos IPS Scala, er monteringen av kjølemaskinen. På disse to første Scania P-seriene som McDonalds-transportør HAVI skal ha, er det Thermo King som står for den jobben. Kjølemaskinen som skal brukes på disse bilene er en Frigoblock EK25.

- Det blir også enklere når alt av ettermontering av utstyr på bilen gjøres ett sted, sier Siri Braastad. Det er Scania på Kløfta som leverer chassisene til de to nye P280-ene til HAVI.
Målet er å kunne koordinere leveringen av chassis og skap slik at det ankommer Norge nærmest mulig hverandre i tid.
Biler på alternative drivstoff som gass, og også batterielektriske (BEV) biler, har det vært en utfordring å få til Litauen på grunn av manglende infrastruktur for både fylling og lading av slike biler. Særlig for slike biler vil det forenkle byggeprosessen betydelig å kunne montere skapet i Norge.