ARBEIDSPLASS: Renault-sjef Viggo Nordeng gleder seg til å vise frem det som har blitt en betydelig bedre arbeidsplass for sjåføren, og gir bedre økonomi for eieren.

Renault skal turnere

OSLO: Renault Trucks er på Norgesturne med sine oppgraderte lastebiler. Komfort og forbruk er de store forbedringene.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.

Det er mange oppgraderinger som er gjort på Renaults T- og C-serie. De viktigste forbedringene er gjort for sjåføren. Det skal bli enda bedre å være Renault-sjåfør.

Fabrikken har tatt tak i det som flest Renault-sjåfører har klagd på. En helt ny rattstamme gjør at rattet nå kan knekkes betydelig lenger ned, og sjåføren får en mye bedre sittestilling.

Den nye rattstammen har tre ledd som gjør at Renault nå hevder de har markedets beste justeringsmuligheter. De går fra å kunne knekke ned rattet fra 41 til 60 grader.

Renault har hatt en nokså håpløs plassering av bryteren for justeringen av rattet. Den har sittet på innsiden av rattstammen og vært vanskelig tilgjengelig. Nå er justeringen flyttet ned til gulvet på en liten pedal.

Sitter bedre

Også stolene er nye og forbedret. Videre er det også laget nye oppbevaringsløsninger, blant annet en ny mobilholder med tilhørende lademulighet.

Det er ikke bare at det er blitt bedre å sitte i de nye Renault-ene, det er blitt stillere også. Støyisoleringen er forbedret tvers igjennom i hele hytta. Fargene på interiøret har også blitt endret til en mørkere tone.

FACELIFT: Det er mange små endringer som er gjort både utvendig og innvendig på nye Renault.

Også når skjønnhetssøvnen skal inntas, skal det bli bedre. En ny madrass i nedre køye som har fått navnet Sérénité, har blitt to centimeter tykkere og har tre forskjellige soner for støtte med memory foam. Senga er som før 202 cm lang, 67 centimeter bred bak setene og 79 centimeter bred på midten.

Mindre forbruk

Renault tar i forbindelse med nylanseringen av T- og C-serien i bruk den nye motorplattformen fra Volvo. Den gir bedre forbrenning, mindre innvendig friksjon i motoren. Det er også kommet et nytt etterbehandlingssystem for eksos og påfølgende urea innsprøytingssystem. I enden av drivlinjen er det også oppgraderte girkasser og en ny generasjon motorstyring.

Nytt er det også at Renault nå kan levere Turbo-Compound motorer. Disse skal gi opp til 10 prosent forbedring i forbruk i forhold til forrige generasjons motorer. På «standardmotorene» er besparelsen opp til fire prosent.

Renaults norgesturne startet på Hamar slutten av februar og skal gå langs hele kysten opp til Tromsø, før de returnerer til Oslo de siste dagene i mai.

Powered by Labrador CMS