Det er seks år siden Tore Jenssen startet produksjonen av svingskivefettet Lubesnake. Siden 2019 har Würth vært hans viktigste salgskanal i hele verden.
Det er seks år siden Tore Jenssen startet produksjonen av svingskivefettet Lubesnake. Siden 2019 har Würth vært hans viktigste salgskanal i hele verden.

Smart trekkvognløsning produseres i Steinkjer

Det som begynte som en god idé, er blitt til distribusjon over hele verden og patent i 83 land.

Publisert Sist oppdatert

Det har gått seks år siden Tore Jenssen i Steinkjer så en utfordring og fant en løsning. Hans produkt Lubesnake er en biologisk nedbrytbar pølse med spesialfett for svingskiver.

- Jeg så det var et potensial for et sånt produkt. Hele poenget var å lage et produkt som gjorde det enkelt å smøre svingskiven, sier Tore Jenssen.

Den meterlange pølsa med fett plasseres direkte på svingskiva før hengeren kobles på. Uten at sjåføren egentlig behøver å ha på seg hansker engang.

Det tar mindre tid både å forberede seg og utføre selv smøringen med Lubesnake enn med tradisjonelt fett.

Bigeskjeft

Lubesnake begynte i det små som et hobbyprosjekt for Tore Jenssen. Fortsatt er det en bigeskjeft ved siden av den ordinære jobben.

Han produserer pølsene lokalt, hjemme i Steinkjer. Siden 2019 har distribusjonen av Lubesnake-pølsene gått gjennom Würth. I deres verdensomspennende nettverk kan nå fettpølsa fra Steinkjer bestilles til alle butikker.

Økende entusiasme

- I begynnelsen opplevde jeg mye skepsis både fra sjåfører og bileiere. Etter hvert som de har prøvd produktet, opplever jeg at stadig flere vil bruke Lubesnake i stedet for tradisjonelt svingskivefett, sier Tore Jenssen.

En tre sekunders video på TikTok har vært med på at interessen for Lubesnake har eksplodert. Den har hatt 1,4 millioner visninger.

Riktig plassering

PLASSERING: Lubesnake-fettet kommer i en pølse som plasseres ut på svingskiva.
PLASSERING: Lubesnake-fettet kommer i en pølse som plasseres ut på svingskiva.

For sjåfører som bruker Lubesnake på sin svingskive, kreves det litt mer nøyaktighet ved sammenkobling enn når det brukes tradisjonelt svingskivefett. Plasseringen av pølsa i sporet på svingskiva er alfa og omega.

Pølsa sprekker i det øyeblikket den presses sammen. Derfor er det også viktig å ha litt klaring mellom svingskiven på bilen og hengeren når det skal sammenkobles. Hvis ikke kan fettet bli liggende i forkant av svingskiva i stedet for oppe på den.

Patentbeskyttet

Tore Jenssen har brukt mye både tid og penger på å patentbeskytte produktet sitt. Han har nå patentbeskyttelse i 95 prosent av de kommersielle markedene på verdensbasis.

Nylig leverte han et helt vogntoglass til Würth i Tyskland. Der blir alt klargjort for salg med etiketter og bruksanvisninger på riktige språk.

Powered by Labrador CMS