VIL JOBBE: Tore Karlsen har fylt 75 år og kjører skift hos Rema Distribusjon. Tanken å bli pensjonist har ikke streifet ham ennå.
VIL JOBBE: Tore Karlsen har fylt 75 år og kjører skift hos Rema Distribusjon. Tanken å bli pensjonist har ikke streifet ham ennå.

Tore (75) kjører lengst

OSLO-TRYSIL: Tore Karlsen (75) er ikke bare den eldste sjåføren hos Rema Distribusjon på Vinterbro. Han er også den som starter tidligst og kjører lengst.

Publisert Sist oppdatert

Rema 1000 har vært en stor del av livet til Tore Karlsen de siste 25 årene. Han hadde flyttet fra Drammen til Ås og så etter sjåførjobb på riktig side av Oslofjorden i forhold til hvor han bodde. Han visste Rema var en solid bedrift og en god arbeidsgiver.

- Jeg begynte som sommervikar, men ble lovet fast jobb når sommeren var omme. Siden har jeg vært her, sier Tore Karlsen.

Han kunne vært pensjonist i snart 10 år. Men det er en tilværelse som overhodet ikke frister den spreke 75-åringen. Han har ikke engang tenkt tanken å slutte å jobbe. Så lenge helseattesten er i boks, vil han fortsette det livet han elsker bak rattet.

18 årsdagen

Han kjørte opp på 18-årsdagen i september i 1964. Da hadde han fått jobb hos Trøen på Eidsvoll. Der hadde de to lastebiler og den ene ble satt igjen hos Biltilsynet på Lillestrøm den dagen.

TIDLIG: Klokka nærmer seg 7 om morgenen og 75-åringen Tore Karlsen gjør seg klar for dagens første levering på Rema-butikken på Hanstad i Elverum.
TIDLIG: Klokka nærmer seg 7 om morgenen og 75-åringen Tore Karlsen gjør seg klar for dagens første levering på Rema-butikken på Hanstad i Elverum.

- Når du er ferdig her så reiser du ned til Sjursøya og henter 100 sekker sement, var beskjeden fra sjefen.

Tore lurte på hva om jeg ikke får lappen. Det ble avfeid og dermed var en livslang karriere bak rattet i gang.

Melk

Tore Karlsen begynte etter hvert å kjøre for Kvernhaugen på Nes på Romerike. De hadde den gangen som nå melkekjøring på Romerike. Den store forskjellen var innpakningen. Tore Karlsen er av den siste generasjonen hentet inn melk på gårdene i melkespann. I tillegg har han kjørt buss og lastebil i de fleste former i årenes løp.

RIVE KJEFT: Det er en særdeles munter tone når Rema-kjøpmann Alex Faldmo tar imot Tore Karlsen en tidlig morgen i Trysil. De kjenner hverandre godt og liker å rive kjeft like godt begge to.
RIVE KJEFT: Det er en særdeles munter tone når Rema-kjøpmann Alex Faldmo tar imot Tore Karlsen en tidlig morgen i Trysil. De kjenner hverandre godt og liker å rive kjeft like godt begge to.

Siden 1997 har det vært paller og bur med matvarer Tore Karlsen har håndtert. Han elsker jobben sin, og kjøpmennene og de ansatte ute i butikkene han leverer i setter pris på sin seniorsjåfør. Fleipen og kommentarene sitter løst fra begge kanter når AT.no er med på en morgenrute til Elverum og Trysil.

Skift

De siste 16–17 årene har Tore Karlsen delt bil med Gunnar Nordby. De jobber dagen og kveld annenhver uke. En av bonusene med skiftordningen er fri hver fredag på kveldsvaktukene.

De har «sin egen» bil og to traller som står ferdig lastet når de møter opp på jobben. De siste tre settene de har kjørt har vært semier. I sin tid var de det andre teamet som begynte å kjøre distribusjon med semi i Rema.

Fordelen med bare to mann på bilen er at det i praksis aldri er skader, og skulle det være noe med bil eller hengere blir det fikset med en gang. Scania R500-en de fikk september for to år siden har nå gått 330.000 kilometer. På morgenskiftet kjører de kjøl- og frysevarer, mens på kvelden er det tørrvarer.

Privilegerte

FORBEREDE: Før lossingen starter må terminalen som holder kontroll på alle kolliene logges på.
FORBEREDE: Før lossingen starter må terminalen som holder kontroll på alle kolliene logges på.

- Vi er jo privilegerte. Vi kjører de lengste og fineste turene sammen med de beste butikkene, sier Tore Karlsen.

Noen vil hevde han ikke jobber dagtid, men natt. På dagskiftukene står nemlig vekkerklokka på 03:50 hjemme på Vinterbro.

Senest klokka 04:45 ruller Scania-en ut portene fra Remas terminal på Vinterbro. Kveldsskiftet begynner klokka 14, og er det forsinkelser eller problemer hjelper de to makkerne hverandre så bilen drar til oppsatt rutetid. Skal bilen få en grundig vask tar han den gjerne med hjem ei helg for å fikse det selv.

Stort sett kjører de nordover, og når AT.no er med går turen først til Elverum hvor halve lasset skal leveres før turen går videre til Trysil. Den store gevinsten ved å komme seg av gårde så tidlig er trafikken. Ved å dra så tidlig sparer de minst en halvtime. Stort sett kjører de opp mot 45 mil på en vanlig arbeidsdag.

Trives

FYSISK: Selv Tore Karlsen har snile på bilen blir det mange tunge tak i løpet av dagen.
FYSISK: Selv Tore Karlsen har snile på bilen blir det mange tunge tak i løpet av dagen.

- Jeg trives så god. Å sitte hjemme og glo gidder jeg ikke, sier Tore Karlsen.

Han innser at han har vært heldig ved å ha stålhelse. I fjor vinter var han sykemeldt en måned. Det er første gang på alle årene han har jobbet i Rema.

Noen ganger er det komplette semilass til en butikk, men som regel forsyner de to butikker på hver runde. Det er alltid paller i retur fra butikkene, og på turene til Elverum er det som oftest returlass fra Orklas fabrikk der.

Lastebilfamilie

Tore Karlsen er den del av en lastebilfamilie. Sønnen har krokbil og broren har hatt egen bil i mange tiår. I tillegg har han en nevø som jobber i bransjen. Det å starte for seg selv har aldri fristet Tore Karlsen. Han trives bedre som ansatt med gode og ordnede arbeidsforhold.

Det er ikke bare på jobben Tore Karlsen har hatt med motor og ratt å gjøre. I alle år har han vært ivrig i rally og bilcrossmiljøet. Det har gitt både mange gode venner, mye kunnskap og mange skrutimer.

Selv om de fleste er godt fornøyd med innsatsen etter flere hundre mil på veien hver uke, setter Tore Karlsen seg mer enn gjerne i bobilen så fort sjansen byr seg. Forrige sommer gikk turen til Nordkapp. I fjor kjøpte han og samboeren ny og større bobil, og da ble det «bare» en snartur. Fra Vinterbro til Kristiansand og opp langs kysten til Ålesund.

Powered by Labrador CMS