Det var stor stas da jubileumsmaskinen, hjullaster nr. 50.000 fra Liebherr-Werk Bishofshofen, ble overrakt. Maskinen er blitt en virkelig fargeklatt i gull og lysegrønn dekor. Fra v. Liebherrs salgsdirektør Klaus Kühner, produksjonsdirektør Alexander Mair og salgsdirektør Martin Gshwend. Videre fra Geiger partner Pius Geiger og direktør Gernot Beer, sist Liebherrs tekniske direktør Johann Stickler.

Liebherr hjullaster nr. 50.000

Liebherr har passert nok en milepæl. 13. april ble hjullaster nr. 50.000 overlevert på fabrikken Liebherr-Werk Bischofshofen GmbH i Østerrike.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.

Kjøper av den dekorative jubileumsmaskinen var tyske Geiger Unternehmensgruppe, en storprodusent av pukk som driver et 20-talls anlegg i Tyskland og har en rekke Liebherr-maskiner i disse.

Med den spesielle jubileumsmaskinen, lakkert i gull og lysegrønn farge, kan man trygt si at det ble et «fargerikt møte» da toppledelsen fra Liebherr og Geiger møttes ved overrekkelsen. Uten tvil kommer fargeklatten Liebherr L 566 XPower nr. 50.000 til å lyse godt opp i landskapet når den kommer i drift i Geigers steinbrudd i Wertach im Allgäu i syd i Tyskland.

Hjullastersenteret

Liebherr-Werk Bischofshofen GmbH spiller en sentral rolle i den tyske storprodusentens hjullasterproduksjon. I mange tiår er det kommet nye serier med hjullastere fra fabrikken ut i markedet. Når det gjelder jubileumsmaskinen bygger den på selskapets XPover-serie som det allerede er levert 1000 enheter av.

I dag leverer Liebherr 15 forskjellige hjullastermodeller innen fire segmenter, hvorav XPower-generasjonen er den største.

Prototype på 1950-tallet

Veien frem til hjullaster nr. 50.000 har imidlertid vært lang. På 1950-tallet ble prototypene «Elefant» og «Mammut» utviklet. Disse ble fulgt opp med lastemaskinen «LSL 1500» på 1960-tallet.

Med basis i ytterligere tester på 1970-tallet ble det klart for serieproduksjon av modellene L 531 og L 541 med lansering i 1983. Spesielt høstet Liebherr stor anerkjennelse for sin hydrostatiske drivlinje på hjullasterne, noe som den gang ikke var vanlig for slike maskiner. Deretter fulgte Liebherr opp med nye modeller, og i 1989 besto rangen av 7 modeller.

På Bauma i 1992 fikk Liebherr behørig oppmerksomhet da de introduserte plastdeksler på hjullasterne, noe som etter hvert er blitt en trend. På veien frem mot markeringen av maskin nr. 50.000 har det vært en stø kurs for Liebherrs hjullasterutvikling.

Powered by Labrador CMS