
J. Carrión: - En utfordring å parkere i Norge
Mange vogntog fra spanske Transportes J. Carrión har parkert ulovlig på Taraldrud kontrollstasjon sør for Oslo de siste ukene. Det er det slutt på nå.
Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.
- Først og fremst vil vi takke deg for å gjøre oss oppmerksom på dette, noe som gjør at vi kan ta opp dette internt for å unngå at dette skjer igjen (ulovlig parkering på kontrollstasjoner i Norge, red.anm). Selvsagt er det ikke vår intensjon at våre sjåfører skal parkere ulovlig og forstyrre arbeidet norske veimyndigheter utfører daglig.
Slik begynner e-posten fra Organizational Manager Pedro J. Morales García hos J. Carrion, etter at AT.no gjorde selskapet oppmerksom på lovbruddene.
Kjører frukt og fisk
Siden starten i 1980 har Transportes J. Carrión fraktet kjøle- og frysevarer. Et av kjerneområdene er å frakte frukt og grønnsaker. I 2008 inngikk selskapet avtale med Bama Gruppen AS om å frakte frukt og grønt til Norge, og utvidet med det virksomheten til Skandinavia.
García opplyser at selskapet samarbeider med mange fiskeeksportører om å frakte fisk fra Oslo-området til Sør-Europa. Mens sjåførene venter på returlast med fisk, og mens de tar sine pålagte hviler, er de å se parkert i nærheten av hovedveiene i og utenfor hovedstaden.
- Vi kjører ikke innenlands transporter i Norge. For å unngå kabotasje og mulig rivalisering med norske selskap, har vi inngått samarbeid med norske transportselskap for å yte våre kunder ekstra service.
Nytt anlegg i Uddevalla
Transportes J. Carrión er i vekst i Sverige, Finland og Danmark. Derfor har selskapet nylig opprettet et anlegg i Uddevalla i Sverige som skal være deres samlingspunkt i Norden. Dermed har J. Carrion sagt opp avtalen på et område de brukte som parkering ved Ulvensplitten i Oslo mens de ventet på returlast.
Dermed er sjåførene på jakt etter gode plasser å parkere på i Oslo.
- Mangelen på områder å parkere på i Norge er helt klart en utfordring for oss, slik det også er for andre transportører. Vi gjør vårt ytterste for å legge opp slik at våre sjåfører tar flest hviler på vårt anlegg i Uddevalla, opplyser García.
Sosialt ansvar
Området i Oslo, som J. Carrión brukte fra 2011 til 2015, ble tatt i bruk etter at selskapet havnet i media for å fylle opp offentlige parkeringsplasser med flere titalls vogntog i 2011.
- I 2013 organiserte vi et møte og besøk ved vårt hovedkontor i Barcelona for de norske organisasjonene Virke og Landsorganisasjonen i Norge (LO). Det kom 30 representanter fra disse og fra norske bedrifter. På samlingen informerte vi om hvordan vi driver forretning. Bama, som vi kjører for, har et sterkt fokus på sosialt ansvar og miljø. Vi som transportselskap støtter dem i dette. Det gjorde vi klart i 2013, og dette gjelder fortsatt i dag, skriver García.
Tilbake til 2011
I og med at Oslo-parkeringen forsvant og mest mulig av hvilene skal tas i Sverige, er de sjåførene som skal vente på fisk i Oslo tilbake til 2011 på mange måter. Dette er noe J. Carrión nå prøver å løse internt, slik at det ikke skal bli et problem eksternt for bedriften.