
104-tonns vogntog testes i Finland
En Scania R730 tømmerbil med tillatt totalvekt 104 tonn testes på finske veier.
Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.
Ordene «Iso, mutta hyvätapainen» står på førerhuset. Det betyr «Jeg er stor, men veloppdragen». Scania-en, som regnes for å være den tyngste av sitt slag i Europa, deltar i et finsk høykapasitets transport-prosjekt.
Målet er å se på muligheter for å åpne finske veier for kjøretøy med totalvekt over dagens maksimale totalvekt på 76 tonn.
- Dypfryste veier
Det er statsskog-organisasjonen Metsähallitus som står bak prosjektet. Metsähallitus håper å vise at et kjøretøy på denne størrelsen gir reduserte transportkostnader og en positiv innvirkning på miljøet i forhold til vogntog på «bare» 76 tonn, uten å slite veier og bruer mer enn 76-tonnerne.
- Vi trenger å teste om veiene tåler dette. Uansett - veiene i Finland er dypfryste halve året, og da blir slitasjen mindre, sier Ari Kilponen, leder for strategisk planlegging i ELY.
ELY (Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus), oversatt «Nærings-, trafikk- og miljøsentralen», har ansvaret for den regionale tilpasningen og gjennomføringen av oppgaver pålagt av de sentrale myndighetene i Finland.
Sjåføren styrer trafikklys
Kjempen på 104 tonn er 33 meter lang og har 13 aksler. Den er satt sammen av en trekkvogn, en tralle og en slephenger.
Veimyndighetene har gitt tillatelse til at kjøretøyet kjøres mellom Ivalo og Rovaniemi, en strekning på 30 mil nord i Finland.
På denne strekningen kjøres vogntoget over en bru der sjåføren kan kontrollere trafikklysene med en fjernkontroll, slik at brua et tom for andre kjøretøy når kjempen kjøres over. Sjåføren er i tillegg pålagt å kjøre midt i veibanen over brua, for å hindre skader på den.
- Scania er best
Strekningen inkluderer også en to kilometer lang stigning der farten er nede i 30 km/t over toppen.
Kjøretøyet eies av bedriften Ketosen Kuljetus OY.
- Vi valgte Scania til denne testen, fordi Scania er best til tungtransport under nordfinske forhold, sier Risto Ketonen i selskapet.
Han håper å få ned transportkostnadene per fraktet tonn betydelig.
STILLING LEDIG:
-
Lager- og bulkmedarbeider
AUSTIN NORGE AS
-
Prosjektleder
MURIBØ AS
-
Servicetekniker hogstmaskiner
Anlegg og Miljøservice AS
-
Mekaniker - Uteservice Østlandet
Pon Equipment AS
-
Prosjektmekaniker 14/14 turnus
Pon Equipment AS
-
Mekaniker - Uteservice Nordmøre
Pon Equipment AS
-
Anleggsleder/Prosjektleder
Skagstind Bygg AS
-
Elektroinstallatør/serviceleder
GK Norge
-
Kuldetekniker
GK Norge
-
HMS-Koordinator
AF HÅNDVERK AS