
Tilbudsforskjell: 108 millioner kroner
Fire ulike aktører vil bygge tunnel gjennom Sørkjosfjellet. Og prisforskjellen er stor.
Denne artikkelen ble publisert for over 10 år siden.
Statens vegvesen skal bygge tunnel på E6 gjennom Sørkjosfjellet i Troms.
Foruten tunnelen, som blir rundt om lag 4,6 kilometer lang, inkluderer entreprisen bygging av ca. kilometer veg i dagen.
Spanske Obras Subterraneas (OSSA) har levert det laveste tilbudet, mens NCC ha levert det høyeste. Prisforskjellen mellom høyeste og laveste er hele 108 millioner kroner.
Dette er tilbudene:
1 NCC 523 342 402,-
2 Marti IAV Fra 443 476 670,59,- til 459 548 872,19,-
(Entreprenør har levert fire alternative tilbud.)
3 OSSA 415 630 650,16
4 Veidekke 471 483 520,54
- Prismessig er dette som forventet, selv om det er et relativt stort sprang fra høyeste til laveste pris. Vi synes det er spennende at også utenlandske aktører er interesserte i prosjektet, sier prosjektleder Gudmund Løvli.
Statens vegvesen skal nå kontrollregne på alle innkomne tilbud, og tar sikte på å signere kontrakten i løpet av juli. Byggestart skjer denne høsten.