Operasjon Russland
Fire norske semitrailere på vei til Apatit-dagbruddene på Kola i Russland med to Clark Michigan hjullastere. Støvete grusveier, tømmerbruer og frykt for regn og gjørme.
Denne artikkelen ble publisert for over 10 år siden.
Dette var hovedingrediensene i saken som sto å lese i Anlegg & Transport nummer 9 i 1992. VME Norge på Kolbotn hadde solgt to hjullastere til Kola. Nå gjaldt det bare å få fraktet hjullasterne til Apatit-bruddene. Salgssjef Johan Hvalshagen i VME hadde opprinnelig tenkt å sende maskinene i deler med båt og jernbane til Apatit. Men en nærmere kalkulasjon viste at det ble billigere med biltransport. Og maskinene kunne i tillegg fraktes i større deler.
Harald Eik AS i Nannestad fikk oppdraget. Eik stilte med en bil og henger selv.
- De tre øvrige bilene leide jeg inn fra Prøven A/S, Skoveng Transport og VME Norges eget utstyr, sa Eik til Anlegg & Transport den gang.
Svette brupasseringer
Turen gikk fra Kolbotn via Ørje, gjennom Sverige, båt over Bottenviken til Finland og til slutt Russland. Det var her turen ble virkelig spennende. Reisefølget måtte nemlig over 17 tømmerbruer. Med totalvekter på opp mot 80 tonn per bil var det ikke få svetteperler som danset nedover diverse panner på vei over. Men det gikk bra. De lokale kjørte sine 35-tonns tømmerbiler over på bånn spiker ifølge nordmennene, og det gikk også bra hele tiden.
Frykt for gjørme
En annen stor bekymring var været. Dersom det hadde kommet regn, ville veien blitt et milevis langt gjørmebad helt til dagbruddene. Men turen gikk over all forventning. Den eneste hendelsen var et punktert dekk.
Stort dagbrudd
Vel framme ble nordmennene møtt av en stor bedrift med "en skog av 80-100 tonns dumpere og større". I bruddet utvant man produkter som brukes i kunstgjødsel blant annet. Dagsproduksjonen lå på om lag 17.000 tonn om dagen i 1992.
Bedriftene i dag
I dag er fortsatt Harald Eik AS en bedrift i beste velgående med tre trekkvogner med semitrailere. VME Norge er erstattet av Volvo Maskin, som fortsatt er å finne på Kolbotn i Oppegård kommune.
STILLING LEDIG:
-
Maskin og Utemiljø AS søker kranbilsjåfør
Vi ønsker en ny kollega- Kranbilsjåfør G8 Lastebil!
-
Volvo Maskin AS søker Managing Director
Managing Director to Volvo Construction Equipment in Norway
-
FORCIT søker en HMSK-leder som kan videreutvikle, forsterke og samkjøre selskapets HMS- og kvalitetsarbeid!
Er DU vår nye HMSK-leder?
-
Fagskolen Innlandet søker lærer anleggsfag inntil 100%
Er du vår nye kollega?
-
NORDIC CRANE AS søker driftsleder
Driftsleder ønskes i Haugesund!
-
Franzefoss Pukk AS (FPU) søker anleggssjef
Vil du lede vårt største pukkverk?
-
Feiring søker anleggsmaskinmekanikere og industrimekanikere
Har du det som trengs?
-
Volvo Maskin AS søker mekanikere til vårt verksted på Mastemyr
Har DU lyst til å bli en del av landets største serviceorganisasjon innenfor anleggsmaskiner?
-
Rosendal Maskin AS søker avdelingsleder
Er du vår nye avdelingsleder for vårt serviceapparat i Norge?
-
STS AB Norge søker servicetekniker
Er DU vår nye kollega?