
Marti snart på «dypt vann»
SOLBAKK (AT.no): Marti håper å nå «sjøkanten» med Solbakktunnelen i slutten av denne uken (uke 46).
Denne artikkelen ble publisert for over 10 år siden.
Den sveitsiske entreprenøren Marti IAV fikk kontrakten (1,312 milliarder kroner) på driving av første del av Solbakktunnelen i Ryfast-prosjektet. Totalt skal entreprenøren drive 14 km tunnel (to løp a' ca. 7 km) fra Tau og ut i fjorden i retning Stavanger sentrum. Første salve ble satt av i midten av august, og da AT.no var på besøk 6. november hadde entreprenøren kommer 350 meter i hvert løp.
- Vi håper å nå sjøkanten mot slutten av uke 46, sier daglig leder André Pas i Marti IAV Solbakk DA.
Foreløpig drives tunnelen langs kysten. Grunnen til det er at Statens vegvesen har som krav at det er 50 meter overdekning før tunnelen svinger ut under sjøen.
Pas sier det har vært noen innkjøringsutfordringer så langt, men håper fremdriften tar seg opp. Marti IAV skal benytte conveyorsystem for uttransporten av sprengsteinen. Dette monteres i disse dager, og Pas håper det er i full drift rundt nyttår.
I kommende utgave av Anlegg&Transport kommer vi med en fyldig reportasje fra anlegget i Rogaland som blir verdens lengste sjøtunnel for bilvei.