
Lettere og rustfri Onspot
Onspot automatkjetting lanseres nå i en ny versjon med «markedets laveste høyde og vekt», ifølge produsenten. Den skal også være fri for både vedlikehold og korrosjon.
Denne artikkelen ble publisert for over 10 år siden.
Onspot er de siste årene utviklet i ulike versjoner for lastebiler, busser og lette kjøretøyer som varebiler og ambulanser - og for luftfjærede biler med lav dekkprofil. Den nye versjonen av automatkjettingen, som er tilgjengelig for både store og små kommersielle kjøretøyer, innebærer en rekke forbedringer.
- Det nye produktet er 29% lettere enn forrige generasjon, slik at risikoen for skader reduseres og slik at høyere nyttelast muliggjøres, spesielt i ambulanser, forklarer daglig leder Hans Otto Westli fra VBG Group Sales AS, som er norsk distributør av Onspot.
Førere av lastebiler, busser og varebiler med Onspot kan ved å trykke på en knapp aktivere og avbryte den automatiske kjettingen under kjøring - i hastigheter opptil 50 km/t.
- Med automatkjetting unngår sjåføren risikoer, bekymringer, problemer og stress på vinterføre. Når Onspot aktiveres, svinges systemets armer ut og kjedene kastes inn under drivhjulene. Det øker friksjonen og gir umiddelbar økt trekkraft som reduserer faren for skredulykker og øker farbarheten, sier Westli.
- I tillegg til å investere i en forsikring som kan redde liv, oppnår du høyere effektivitet og lavere driftskostnader i vanskelige værforhold, poengterer han.
Med den nye generasjonen er Onspot ikke bare mye lettere i forhold til vekt, men også lettere å håndtere. Installasjonen er enda enklere enn tidligere, og produktet opplyses å være «helt vedlikeholdsfritt».
- Luftforbindelsene er beskyttet og plassert på samme sted for enkel installasjon og redusert risiko for skade. Systemet er kompatibelt med braketten og hjul fra den tidligere generasjon, noe som resulterer i lavere levetidskostnader. Den nye generasjonen av Onspot er kortere, slik at utstyret kan plasseres bak sylinderen i hvilestilling. I tillegg er produktet fremstilt av anodisert aluminium, slik at ingen deler må vedlikeholdes, og for å eliminere risikoen for korrosjon. På slutten betyr det lavere levetidskostnader, konkluderer Hans Otto Westli.
Ifølge Hans Otto Westli er salget av Onspot økende:
- Automatkjetting kjøpes ofte for å sikre effektivitet. Kunder ser stadig mer på Onspot som en investering i bedre driftsøkonomi, sier han.
- Kundene forteller oss at Onspot mer enn halverer behovet for veihjelp i vinterværet. En av dem har beregnet at investeringen lønner seg bare ved å hindre fem fastkjøringer. Siden kunden utover ståtid også unngår kostbare logistiske utfordringer, kan tilbakebetalingstiden være så kort som en uke, avslutter Westli.
Den nye automatkjettingen lanseres på Elmia Lastbil i Jönköping 20. august.