Første Kobelco 5-tonner kom til Beck Maskin for noen dager siden, og er klargjort med ny skuff.
Første Kobelco 5-tonner kom til Beck Maskin for noen dager siden, og er klargjort med ny skuff.

Kobelcos nye 5,5-tonner i Norge

Det har vært knyttet stor spenning til Kobelcos varslede 5-tonns beltegraver. Nå er de første maskinene på plass i Europa.

Publisert Sist oppdatert

Kobelco SK55SRX-6 representerer, ifølge produsenten, et helt nytt konsept for selskapets nye generasjon minigravere. 5-tonneren er først ute med Kobelcos integrerte støy- og støvkontrollsystem INDR (integrated Noise and dust reduction).

Kort beskrevet står INDR for en vesentlig reduksjon av støy og støv, noe som medfører at serviceintervallene kan forlenges.

Førerhus som på 8-tonnere

SK55SRX har fått større førerhus med stor døråpning. Faktisk han maskinen større førerhytte enn mange 8-tonnere.

Sikten er vesentlig forbedret med store vindusflater som gir godt utsyn.

Yanmar motor og lavt diselforbruk

Det viktigste i en tid med sterk fokusering på drivstoffeffektivitet, er Kobelcos opplysning om at Yanmar-motoren (28,3 kW/131 Nm) gir 5-tonneren 23% lavere dieselforbruk enn forgjengeren. Den er utstyrt med spareinnstillingen (S-mode).

Utsnitt av interiøret i den nye, brede førerhytta hvor plastbeskyttelsen ennå ikke er fjernet.
Utsnitt av interiøret i den nye, brede førerhytta hvor plastbeskyttelsen ennå ikke er fjernet.

Maskinen har god rekkevidde og er samtidig meget stabil. Den tar hele 1,5 tonn i skuffen på 3 meter ut fra sentrum, uten å ha det nyutviklede skjæret i bakken. Under sving er overhenget kun 190 mm.

Andre forbedringer

Kobelco fremhever et forbedret hydraulikksystem, både med hensyn til følsomhet, styrke og hurtighet.

Maskinen er også utstyrt med auto-nedgiring på beltene. Videre har den tomgangs-automatikk, A/C og to doble proporsjonaluttak for redskap som standard.

Den første i Norge

Den første maskinen kom til Beck Maskin AS 14. juli og flere kommer i august. Entrack Maskin venter sine første 5-tonnerne i august.