
Iveco Stralis LNG er bærekraftig
Iveco har mottatt "Europäischen Transportpreis für Nachhaltigkeit" (Europeisk transportpris for bæredyktighet) for den LNG-drevne Iveco Stralis.
Denne artikkelen ble publisert for over 10 år siden.
Beslutningen om dette ble tatt av en jury bestående av nøkkel-representanter for transportbransjen, the German Association of the Automotive Industry (VDA), samt medier, forskning og tyske statlige institusjoner.
Prisen tar sikte på å oppfordre virksomheter innen transport- og nyttekjøretøybransjen til å arbeide på en bæredyktig måte og til å bidra ytterligere til å forankre prinsippene for bæredyktig utvikling.
LNG - flytende naturgass
Iveco Stralis LNG har en naturgassmotor på 330 hk (tilfredsstiller Euro 6) og teknologi for å lagre gassen i nedkjølt, flytende form på kjøretøyet. Dette gir vesentlig større rekkevidde, opptil 750 km, enn drift med komprimert naturgass (CNG). Dermed er kjøretøyet også egnet for lengre transportetapper.
Ytterligere en fordel med gassdrift er at motoren er vesentlig mer støysvak enn en konvensjonell dieselmotor, hele 3 dB som oppleves som en halvering. Dett gir bedre førermiljø og er i tillegg særlig fordelaktig ved tidligere leveranser til forretninger og andre virksomheter i eller i nærheten av boligområder og i bysentra.
Naturgass-ressursene i verden er vesentlig større enn de gjenværende oljeressursene, og bruk av gass kan derfor være med på å forlenge tilgangen på olje, samt dempe utviklingen i drivstoffprisene. Gassmotorer kan også gå problemfritt på biogass som i foredlet form har samme kjemiske sammensetning som naturgass.
For tredje år på rad er CNH Industrial (tidligere Fiat Industrial) ledende i sin sektor i Dow Jones Sustainability Indices (DJSI) World and Europe (bærekraftindeks), ett av de viktigste kriteriene når det gjelder bedømmelsen av bæredyktige investeringer.
Mer om bilen i Anlegg&Transport
Vi har nylig prøvekjørt Iveco Stralis LNG. Dette kan du lese om i desemberutgaven av Anlegg&Transport.