
Europas første Hitachi-hybrid
Hitachis første gravemaskin med hybridmotor er levert i Europa.
Denne artikkelen ble publisert for over 10 år siden.
Det er det franske utleieselskapet Cotra Styl som har fått overlevert Hitachis første hybrid i Europa. Maskinen er 21-tonneren ZH210LC-5.
Folkene i Cotra Styl så hybrid maskinen for første gang under Bauma-utstillingen i fjor, og testet i etterkant en prototype i seks uker. Det førte til bestilling.
Rett i arbeid
- Testene med prototypen gikk virkelig bra på prosjekter som varierte fra bysentre til mer landlige lokaliteter. Kundene våre så verdien av produktet og vi fikk gode tilbakemeldinger. I tillegg var det mindre utslipp og støy fra ZH210LC-5 en fra en konvensjonell maskin, uten at det gikk på bekostning av ytelsen, sier Laurent Galle, eier av Cotra Styls morselskap Groupe Noblet.
Rett etter overleveringen ble hybrid-maskinen satt i drift ved en gård nær landsbyen Les Alluets-le-Roi, der den skal bistå med rivningsarbeider og forberedelser til oppføring av syv nye bygninger.
Hybriden ZH210LC-5 har tidligere vært på besøk i Norge. Under Scania-arrangementet Test and Drive tidligere i vår var det mulig å teste maskinen.
Fremhver tre fordeler
Hitachi-importør Nastas arrangementsansvarlig Sjur Wethal fremhevet da tre punkter som spesielt viktige for Hitachi-hybriden:
1. Svingmotoren (elektrisk/hydraulisk hybrid). Wethal sier at turtallet ikke dropper under sving, hvilket betyr at funksjon på for eksempel tilten kan opprettholdes når maskinen svinger.
2. Kondensator som samler og lagrer hjelpestrøm til svingfunksjonen. Det er for øvrig under sving av overvognen at elektrisiteten produseres.
3. Ekstra el-motor på pumpegiret. Når kondensatoren er fulladet og maskinen fremdeles produserer strøm, vil denne automatisk føres til den ekstra el-motoren slik at den ikke skal gå til spille.
- Reduksjonen i dieselforbruket er 30% sammenlignet med en standard 20-tonner fra Hitachi. Dette forutsette selvfølgelig at maskinen svinger mye, sa Wethal.
Standardmotoren i hybriden yter 122 kW/ 164 hk, og den har en gravedybde på 6,67 meter.