
Du store kineser
Skal jevne 700 fjell med jorden.
Denne artikkelen ble publisert for over 10 år siden.
Kina valser frem og markerer seg stadig mer på den globale arenaen. Mye kan sies om styre og stell i verdens mest folkerike land, men en ting er sikkert: Når "noen" har diskutert på et høyt nok nivå og kommet frem til en glup idé, ja da blir det som regel sånn...
En av de siste ideene omhandler byen Lanzhou i nordvest-Kina, der man nå skal i gang med et anleggsprosjekt av vanvittige dimensjoner. Hør nemlig her, hele 700 fjelltopper skal jevnes med jorden for å legge til rette for byutvikling i stor skala, melder avisen China Daily. De foreløpige kostnadene for anleggsjobben estimeres til rundt 25 milliarder kroner.
China Pacific Construction Group
Det er "Kinas svar på Donald Trump", entreprenøren Yan Jiehe, som står bak planene. I 1995 etablerte den tidligere læreren firmaet China Pacific Construction Group, et firma som nå er et av landets største privateide entreprenørselskaper. 52-åringen gjorde stor suksess med å kjøpe opp og snu opp-ned på statseide selskaper som slet økonomisk.
Nå skal det settes inn maskiner og utstyr i fleng for å lage en ny metropol 80 km fra bykjernen i Lanzhou. Hovedstaden i regionen Gansu har allerede nå 3,6 millioner innbyggere, og det ventes at den nye bydelen nordvest for byen vil "sluke" flere hundre tusen innbyggere når den er ferdig utbygd i 2030.
Innenlands-utvikling
Prosjektet i Lanzhou, som naturlig nok omtales som det største fjellflyttings-prosjektet i Kina noensinne, er en del av en større myndighetsstyrt utviklingsplan. Det er snakk om Kinas femte såkalte "state-level development zone". Tidligere har man utviklet slike byutvidelser i tilknytning til andre millionbyer som Shanghai, Chongqing og Tianjin. Lanzhou er imidlertid det første prosjektet i innlandet. Selv om byen ligger i det som er Kinas geografiske sentrum, har utviklingen i landet som kjent vært veldig øst-sentrert med fokus på områdene rundt kysten og ved viktige elver.
I tillegg til byutvikling av et område på 1200 km2, er det også iverksatt spenstige investeringsplaner for øvrig infrastruktur i området, med nye veier og jernbanelinjer.
Byen sliter med et frynsete rykte, for ikke bare ligger den i innlandet, byen ble også rangert som Kinas mest forurensede by av Verdens Helseorganisasjon (WHO) ifjor. For å tiltrekke seg investorer til regionen har både sentrale og regionale myndigheter spyttet inn milliarder av yuan i utviklingsprosjekter. Blant de investorene som har latt seg lokke til byen er Volvo-eier Geely Automotive og Sany Heavy Industries. Sistnevnte har investert store summer i en stor betongmikser-fabrikk.
STILLING LEDIG:
-
Maskinførere NLBO
Peab Anlegg
-
Anleggsrørlegger Ny Lufthavn Bodø
Peab Anlegg
-
Grunnarbeidere
Hæhre Entreprenør AS
-
ADK Rørlegger
Hæhre Entreprenør AS
-
Anleggsleder/prosjektleder
Ottar Bergersen & Sønner AS
-
Selger: Ettermarked, Reservedeler og Utstyr.
Fredheim Maskin AS
-
Mekaniker Verksted & Reisende
Fredheim Maskin AS
-
Automasjonstekniker
Fredheim Maskin AS
-
Operatør til Albach flishogger
BioDrift AS
-
Prosjektleder
Anlegg Øst Entreprenør