
10.000 tilhengere fra Tysse
Tysse Mekaniske verksted feirer 50 år i år. I jubileumsåret skal hengerleverandøren produsere 10.000 tilhengere.
Denne artikkelen ble publisert for over 10 år siden.
I Norge er det en tilhengertetthet større enn i noe annet land. Hengerfylket over alle er Hordaland. Ikke noe sted i landet er det samlet flere tilhengere pr. innbygger.
Allerede utover de smale veiene på Osterøy utenfor Bergen kan det merkes. I løpet av drøyt to mil møtte A&Ts reporter fem biler med tilhenger. Alle fra bygdas egen produsent.
De siste årene har det vært en økning i salget av tilhengere til proffbruk. Utleiebransjen er blant dem som drar opp.
Store maskinhengere er sammen med stillashengere og ADR-hengere av de produktene som har økt mest de siste årene. Også kombinasjonshengere både for maskin og varetransport selges det mer av.
Opp til 3500
Tysse produserer hengere med totalvekt opp til 3500 kilo. Hvis totalvekten skal være over det, kreves andre typer bremser enn påløpsbrems som brukes i dag. I dag lages det en stor helsveiset maskinhenger om dagen. 20% av produksjonen er for proffmarkedet. Størstedelen har en totalvekt mellom 2600 og 3500 kilo. Tysse begynte hengerproduksjonen i 1972. 2007 var toppåret med 12.700 leverte enheter.
Mange av produktene har blitt videreutviklet etter behov og ønsker fra kundene. Hengerne som utleiebransjen bruker sammen med for eksempel minigravere, får mye juling. Det har gitt mange erfaringer som tatt med i videreutviklingen.
Et av de nyeste produktene er stillashengere. Tysse har så langt bare levert hengere i Norge, men for stillashengerne er også Sverige et potensielt marked. Alle Tysses hengere er i dag EU godkjent og kan sånn sett selges i hele Europa.

Stor arbeidsplass
I dag har Tysse mekaniske verksted 73 ansatte. Det gjør bedriften til en av Osterøys største private arbeidsplasser. Hengerne selges gjennom 148 forhandlere over hele landet.
Våren er den travleste perioden i tilhengerbransjen. Da AT var på besøk sto det 1200 ferdigproduserte hengere klare til levering. Tanken er at forhandlerne skal ha hengere på lager. I den travleste uken i historien gikk det ut 45 trailere med tilhenger fra fabrikken. Kort leveringstid er et viktig salgsargument.

Alle hengere som leveres syd for Nordland, er det den lokale transportøren System Trafikk AS som kjører ut. - De er gode ambassadører for oss ute hos kundene, sier daglig leder Lars Magne Bysheim i Tysse Mekaniske Verksted.
Lager alle deler
Tysse lager alle delene på sitt eget anlegg i Tyssebotnen. Sommeren 2012 gjorde de sin så langt største investering i et ny stanse- og knekkesenter. Der lages nå alle metalldeler.
- Senteret gjør også at vi kan produsere deler til utgåtte hengere. I tillegg blir vi mye mer fleksible og kan tilpasse oss hvis kunder har spesielle behov, sier salgssjef Kåre Stokken.
Senteret Tysse får utnyttet råvarene på en langt bedre måte. Det er også en av hovedårsakene til at produksjonstiden har sunket de siste årene.
De fleste feil og skader som oppstår på tilhengere, skyldes overlast og feillasting. For å finne potensielle svakheter er det bygget en egen teststasjon. Der går tilhengerne i ring med humper og forhøyninger. De er kraftig overlastet for å finne eventuelle svakheter.
I fjor ble tilhenger nummer 200.000 produsert. Den ble gitt som gave til Norges Røde Kors. Den største rammeavtalen nå er med Forsvaret. De kommende årene skal Forsvaret kjøpe alle sine tilhengere fra Tysse.

STILLING LEDIG:
-
Operatør vedlikehold
Franzefoss Pukk AS (FPU) Anlegg Lia og Fossberga
-
Sjåfør kranbil
Franzefoss Gjenvinning AS (FGJ) Anlegg Haraldrud
-
Kategorisjef John Deere skurtreskere, finsnittere og redskap
Felleskjøpet
-
Mekaniker
AF Decom AS
-
HMSK/SHESQ manager
AUSTIN NORGE AS
-
Erfaren Gravemaskinfører
VANN OG AVLØPSSENTERET AS
