Gassmotoren OC13 til bruk i Scanias nye lastebilgenerasjon.

Ny Scania gassmotor

Scanias introduksjon av gassmotoren OC13 markerer starten for en produktoffensiv fra Scania når det gjelder alternative drivstoff til den nye lastebilsgenerasjonen.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.

OC13 bygger på Scanias velprøvde 13-litersmo­torer. Motoren er en nyutviklet motor for gassdrift som arbeider etter Otto-prinsippet med tennplugg och full­stendig forbrenning.

Intressen for å kjøre på bio- eller naturgass vokser sterkt i flere land i Europa, takket være økt tillgang, voksende infrastruktur og sterk drifts­økonomi for transportbedriftene.

Teknikken bak

Scanias gassmotorer bygger på støkiometrisk forbrenning; fullstendig forbrenning av både drivstoff og oksygen. Forbrenningen skjer med hjelp av tennplugg, som på en bensinmotor, og forblandningen av drivstoffet skjer på vei inn i sylinderne.

- Et viktig mål for oss i utviklingsarbeidet, har vært å sikre best mulig kjørbarhet slik at ytelse og oppførsel skal tilsvare det man forventer av en tilsvarende moderne dieselmotor­, sier Folke Fritzson, Senior Engineer på Scania R&D og delaktig i ut­viklingen av Scanias gassmotorer.

Den nye 13-liters gassmotoren arbeider alltid sammen med Scania Opticruise, Scanias auto­matiserte girkasser. Det innebærer også, ifølge Scania, at ytelsene og kjørekomforten er av høyeste klasse med raske og ­­nøyaktige girvalg.

Gjennomtenkte tanker

For gassmotorer tilbys forskjellige tankløsninger. LNG-tanker (for kald, flytende gass) og CNG-tanker (for komprimert gass) kan bestilles direkte fra Scania. LNG gir alltid lenger rekkevidde, fordi man får med seg en større mengde drivstoff.

- Ved forbrenning har det ikke noe å si hvordan gassen lagres, men det er betydelige forskjeller i hvor lang rekkevidde man får med de forskjellige løsningene, sier­­ Folke Fritzson.

Med LNG kan man kjøre opp til 1100 km med en standard trekkvogn på rett vei. CNG-løsningen har en rekkevidde på ca. 500 km. Dette kan holde for mange transportører.

For å øke sikkerheten, har Scanias ingeiører snudd tankventilene bakover, bort fra kjøreretningen. Dette skal gi lavere risiko for at ventilene skades.

Lengre vedlikeholdsintervaller

Gassmotorer som arbeider etter Otto-prinsippet (med forblandet drivstoff og tennplugg) krever tettere serviceintervaller enn dieselmotorer.

Scanias ingeniører har imidlertid gjort en rekke tiltak for å gjøre intervallene lengre, der det først og fremst er tennpluggens livslengde som setter grensene.

- Vi har satt intervallene till 45.000 km både for tennplugg og oljeskift ved normal drift, sier Fritzson.

Dette er en forbedring sammenlignet med tidligere generasjon som hadde 30.000 km som normalintervall. Dette skal senke vedlikeholdskostnadene og øke brukstiden.

- Alt taler for at vi er på vei mot et gjennombrudd for gassmotorer også i tyngre bruk som til anleggsbiler, sier Henrik Eng, Product Director, Urban, Scania Trucks.

Stillere

Gassmotorer er generelt sett stillere i bruk enn dieselmotorer, og er derfor bedre egnet for bruk i bymiljø til distribusjons- eller renovasjonsoppdrag. Spesielt om natten.

Scania opplyser at deres nye gassmotor oppfyller Euro 6-kravene for støy som setter et maksnivå på 72 dB(A) i støysensitive soner.

Tekniske data

 OC13 101  
TypeRekke 
Slagvolum  12,7 liter  
Tennrekkefølge  1-5-3-6-2-4  
Sylindere  6  
Ventiler per sylinder  4  
Bor x slag  130 x 160 mm  
Kamtype  Normal  
Kompresjon  12,6:1  
Drivstoffinsprøyting  Bosch  
Avgassbehandling  Scania EGR samt 3-veis katalysator  
Oljevolum  43 liter  
Maks. effekt  410 hk (302 kW) ved 1900 o/min  
Maks. dreiemoment  2000 Nm ved 1100-1400 o/min  
Powered by Labrador CMS