FINALISTENE: Richard Lillemo fra Stjørdal i Trøndelag (t.h) vant den norske finalen i Volvo Trucks Driver Challenge på Rudskogen Motorsenter. I finalen slo han Trond Morten Olausen fra Drammen med 2,1 desiliter diesel.

Richard ble beste sjåfør

16 finalister kjempet denne helgen i Volvo Norge landsfinale i Volvo Trucks Driver Challenge om å bli den sjåføren som kjører billigst i Norge.

Publisert

Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.

Etter de innledende rundene, ble det en finaleduell mellom Richard Lillemo fra Stjørdal i Trøndelag og Trond Morten Olausen fra Drammen. I finalen kjørte de to runder på motorsenteret, en kjøretid på mellom 10 og 11 minutter, og da målingen ble gjort skilte det 0,21 liter diesel mellom finalistene. I Richard Lillemos favør.

Richard Lillemo kjører til daglig for Isak D Westgaard AS, mens den andre finalisten kjører for entreprenørfirmaet Isachsen i Drammen.

Til verdensfinalen

I september reiser Lillemo til verdensfinalen i Gøteborg hvor han skal kjempe om heder og ære mot over 130 deltakere fra hele verden.

- Konkurransen arrangeres hvert annet år, og i år gjorde vi en vri hva angår å finne de beste sjåførene som kunne kjempe i en norsk finale. Tidligere har vi arrangert lokale konkurranser for å finne de beste finalistene. I år benyttet vi Volvo Dynafleet som blant annet logger hvordan en sjåfør kjører med tanke på drivstofforbruk, sier Kate Andersen som har stått sentralt i arrangementet.

Håndplukket

Det var forhandlerne som gikk gjennom sine kunders sjåfører på Dynafleet, og deretter plukket ut de beste med billig kjøring som grunnlag.

16 finalister fra Mo i Rana i nord til Mandal i sør, kom fredag ettermiddag til Sarpsborg hvor de fikk orientering om hvordan finalen skulle gjennomføres. De deltok deretter på et hyggelig sosialt program og en bedre middag. Lørdag morgen ble de kjørt med buss til Rudskogen Motorsenter der de ble kjørt løypa rundt med buss. Konkurransen gikk motsatt vei av hva som er vanlig på motorsenteret, og grunnen var at man ønsket å utfordre deltakerne på to kraftige motbakker.

To like biler

- Vi benyttet to så å si identiske lastebiler med dumperpåbygg, lastet til 26 tonn og alle resultater ble logget via Dynafleet. I hver bil sikret en sensor fra samarbeidspartner Transportkompetanse for at alle fulgte reglene som var satt opp. Etter loddtrekning ble de 16 deltakerne delt i to grupper som kjørte innledende heat i hver sin bil. De to beste kom til en semifinale og deretter ble de to beste kjørt mot hverandre i finalen, sier Dynafleet-ekspert Jan Erik Pedersen i Volvo.

- Spenningen i løpet av dagen var til å ta og føle på, men samtidig hadde alle sammen en hyggelig dag hvor det også ble arrangert en konkurranse i gokart, for å fylle dagen med litt spesielt innhold, sier Volvos Torstein Magelssen som var ansvarlig for gjennomføring av arrangementet.

- Dette var 2 dager med mye moro, for en gjeng! Takk til Volvo Norge for et kjempeopplegg, de som sto bak gjorde dette til en flott opplevelse og takk til samtlige sjåfører for hyggelig samvær, skriver en av deltakerne, Kjell Geir Knutsen fra Ålesund på sin Facebook-side etter konkurransen.

Disse deltok i landsfinalen

Richard Lillemo     Isak D Westgaard AS – Stjørdal

Odd Eystein Noem    AS Rolleiv Pedersen  - Steinkjer

Bjørn Freddy Georgsen   Meyerhip Logistkk AS – Mo I Rana

Kjell Geir Knutsen  Conteainer Consult AS – Ålesund

Margrete Strømsvåg  Roger Nilsen AS – Trofors

Vidar Villanger     Litra Gass AS –  Bergen

Dan Tore Båtevik    Nistad AS – Bygstad Sogn og Fjordane

Tor Arne Frivold    MBT – Mandal

Knut Grøtting  Hoyer Norway as – Gran Oppland

Bent-Gøran Øiseth   Hoyer Norway as – Tønsberg

Calin Cosmin   Harlem- solutions a/s – Fredrikstad

Emil Johansen  Weensvangen - Ved og Olje AS – Espa Hedmark

Svein Kenneth Andersen   Trond Johnsen Transport AS - Løten

Robert Morath Halvorsen  Kongsberg Entreprenør AS - Skollenborg

Kim Larsen         Tipp Transport - Porsgrunn

Trond Morten Olaussen   Isachsen AS – Drammen

Powered by Labrador CMS