Nå kan eVito bestilles i Norge. Levering er fra andre kvartal 2019.

Salgsstart for Mercedes-Benz eVito

Mercedes-Benz eVito blir den første elektriske varebilen fra Mercedes-Benz i det norske markedet. Norge er det andre landet som starter salget av eVito, etter Tyskland.

Publisert

Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.

Mercedes-Benz-forhandlerne er klare for salgsstart av den elektriske varebilen Mercedes-Benz eVito og bilene kan allerede nå bestilles.

Leveringstidspunkt til kunde vil være fra annet kvartal 2019. Dette gjør Norge til det andre landet som får anledning til å starte salget av eVito.

Pris og rekkevidde

Inkludert utstyr (et utvalg):

  • Norskmontert «komfort-skillevegg»
  • Ryggekamera
  • Automatisk klima-anlegg
  • Dobbelt passasjersete
  • Sidekledning opp til tak i varerom (tre)
  • Tregulv i varerom
  • Doble bakdører
  • Elektrisk justerbare speil
  • Feste til lastestropper i varerom

Norsk pris er fra 439.900 kroner eks. mva. Prisen skal inkludere «et rikholdig utstyrsnivå, som forventet i en premium-varebil».

De første bilene som kommer i salg vil være låst til en fast forhåndsdefinert utstyrsspesifikasjon. (se liste over utvalgt standardutstyr i egen faktaboks).

Mercedes-Benz eVito har en rekkevidde på 150 km i henhold til den nye WLTP-normen med last, og skal under ugunstige vinterforhold med temperaturer ned til minus 30 grader Celsius, alltid ha en rekkevidde på minst 100 km. Ved optimale forhold, kombinert med maksimal regenerering, kan rekkevidden komme opp til 180 km.

Nå kan eVito bestilles i Norge. Levering er fra andre kvartal 2019.

Fakta Mercedes-Benz eVito:

Rekkevidde:                 150 km (WLTP)
Nyttelast :                   1000 kg
Lastvolum:                     6,6 m3
Akselavstand:              5140 mm/5370 mm
Motoreffekt:                     84 kW
Dreiemoment:                300 Nm
Batteri:                             41,4 kWh
Toppfart:                          80 km/t
(valgfritt 120 km/t)

- Må være konkurransedyktige

eVito skal være den ultimate varebilen for urbane strøk, og spesielt som arbeidsbil for ulike håndverkere. I følge en TØI-rapport, som i 2016 hentet inn data fra de elektroniske kjørebøkene hos 115 lette varebiler i kommersiell trafikk, viste at 63,5 % av bilene ikke kjørte over 120 km pr dag, mens 37% aldri kjørte over 80 kilometer. Daimlers undersøkelser har også konkludert med at budbilene i de europeiske byene i gjennomsnitt kjører rundt 100 km om dagen.

- Det vil bli et behov for elektriske varebiler, spesielt i byområdene, i løpet av de nærmeste årene. Elektrifiseringen av kommersielle kjøretøy er ikke et mål i seg selv, men det er avgjørende at økonomi og lønnsomhet for brukerne er konkurransedyktig sammenlignet med dagens dieseldrevne varebiler, sier Per Ragnar Johansen, direktør Mercedes-Benz Nyttekjøretøy hos Bertel O. Steen.

STILLING LEDIG:
Powered by Labrador CMS