
Her er Renaults nye varebil-platooning
Her kan en person i første varebil la bilen kjøre selv mens en eller flere selvkjørende personløse varebiler kan følge etter i tett rekkefølge.
Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.
Onsdag 19. september var det verdenspremiere for Renaults fremtidsversjon innen transportløsninger, vist med EZ-PRO på Hannover Motor Show (IAA2018).
EZ-PRO består av to forskjellige komponenter kalt Pod-er, en autonom pod med fører og en førerløs robo-Pod.
Kjøretøyene er laget for fremtidens leveranseløsninger for den siste strekningen i bykjernen («last mile»), for kommersielle vareleveranser og tjenester.
Renault har sendt ut en pressemelding med disse punktene over hva EZ-PRO er og kan gjøre:
- EZ-PRO består av to forskjellige deler. Et elektrisk og autonomt «robo-konsept» bestående av en «fører-pod» og en (eller flere) førerløse-poder.
- EZ-PRO er et modulerbart konsept der poden kan tilpasses en rekke ulike yrker og tjenester innen varelevering og servicenæringen.
- EZ-PRO er laget for å kunne opprettholde et personlig servicenivå for spesialleveranser med en fører, og den førerløse robo-poden er laget for å kjøre bak lederpoden, eller uavhengig til et valgt leveringssted.
- Takket være EZ-PRO kan sluttbrukerne velge nøyaktig hvor, når og hvordan man skal motta sine leveranser, 24/7.
- EZ-PRO bidrar til morgendagens smarte byer ved å redusere trafikkbehovet.
- EZ-PRO er en del av Renaults elektriske konseptløsninger som fokuserer på urbane og delte mobilitetstjenester.
STILLING LEDIG:

Se video av det nye systemet fra Renault.