Fra ski til løft
Den kjente, svenske løftespesialisten Hiab er 75 år i år. Men det startet med ski.
Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.
Erik Sundin drev med skiproduksjon i Sverige. Til denne produksjonen trengte han selvsagt tømmer, og manuell lasting av tømmerbiler var et tungt arbeid. Sundin funderte derfor på om hydraulisk trykk produsert av lastebilmotoren kunne brukes til å løfte tømmeret opp på lastebilen i skogen og ned igjen fremme ved skifabrikken. I 1944 hadde han utviklet en løsning som var god nok. Hydrauliska Industri AB (Hiab) var født, og konsernet regner sin historie fra dette tidspunkt.
Hiab-logoen er et stilisert elefanthode med hevet snabel, et symbol på styrke. Logoen kjennetegner alle grener av lasthåndterings-merker som med årene er blitt samlet under Hiab-paraplyen.
Cargotec
Disse skal vi komme tilbake til, men først må vi ta et lite sidesprang:
Hiab er i dag en del av Cargotec-gruppen som tidligere het Partek. Grunnlaget for Hiabs forretningsområde ble lagt i 1977 da Partek kjøpte Multilift-gruppen. I 1985 var Partek på handletur igjen og kjøpte Hiab og tømmerkran-produsenten Jonsered.
Handleturen var ikke slutt. Rundt årtusenskiftet havnet bakløfter-produsentene Waltco og Zepro hos Partek, sammen med tre produsenter av lastebilmonterte gaffeltrucker, Moffett, Kooi og Princeton.
I 2002 kjøpte KONE Corporation Partek og etablerte selskapet KONE Cargotec. Dette selskapet ble senere delt, og Cargotec oppsto. Siden 2005 har Hiab vært navnet på hele lasthåndterings-divisjonen innenfor Cargotec.
Mange merker
Under Hiab-paraplyen finner vi i dag disse varemerkene:
- Hiab – stykkgodskraner av alle slag
- Jonsered – tømmerkraner og kraner for gjenvinningsindustrien
- Loglift – tømmerkraner
- Multilift – krokløfter og liftdumpere
- Moffett – lastebilmonterte gaffeltrucker
- Zepro, Del og Waltco – bakløftere
Noen av disse produsentene har en historikk som er enda eldre enn Hiab selv.
Flere selskaper
Under Hiab-paraplyen finnes også produsenter som fortsatt bærer sine opprinnelige navn og logoer. Mest kjent her i Europa er den italienske kranprodusenten Effer som Hiab kjøpte så sent som i november i 2018. Effer produserer lastebilkraner og marinekraner og ble etablert i 1953.
Amerikanske Princeton er allerede nevnt. Selskapet produserer lastebilmonterte gaffeltrucker og er markedsleder i Nord-Amerika. Selskapet ble etablert i 1972.
Hiab kjøpe kranvirksomheten til brasilianske Argos i 2017. Selskapet ble etablert i 2002 og har et sterkt distribusjonsnett i hjemlandet.
Også det enorme kinesiske markedet er selvsagt av stor betydning for en global leverandør av løfteutstyr. I 2013 etablerte Cargotec et joint venture med kinesiske China National Heavy Duty Truck Group Co., Ltd, en ledende produsent av tunge lastebiler og morselskap til Sinotruk. Samarbeidsselskapet fikk navnet Sinotruk Hiab Equiment Ltd og har fokus på det kinesiske kranmarkedet.
De forskjellige Hiab-selskapene har i dag produksjon i en rekke land i Europa, foruten USA, Brasil, Kina og Korea. Hovedkontoret ligger i Malmö i Sverige. Antall ansatte på verdensbasis overstiger 4000.
STILLING LEDIG:
-
Rosendal Maskin AS søker avdelingsleder
Er du vår nye avdelingsleder for vårt serviceapparat i Norge?
-
STS AB Norge søker servicetekniker
Er DU vår nye kollega?
-
SØBSTAD AS søker anleggsmaskinfører, betongarbeidere
Vi styrker teamet vårt og søker flere medarbeidere!
-
Bulder Verksted AS, Solbergmoen søker mekaniker tunge kjøretøy
Er DU vår nye mekaniker?
-
Walan Maskin AS søker maskinfører
Vi søker 2 dyktige maskinførere!
-
BHL Entreprenør AS søker anleggsmaskinfører
Vi søker maskinfører/dumperfører til Volvo A40 & Volvo A45 dumper
-
Gjøvik Graveservice søker lastebilsjåfør
Er DU vår nye sjåfør?
-
Anleggsgruppen AS søker mekaniker
Er DU vår nye kollega?
-
MAN Truck & Bus Norge AS søker mekaniker
Vi søker mekaniker til vårt verksted på Rudshøgda
-
LIEBHERR-NORGE AS søker anleggsmekaniker
Vi søker anleggsmekaniker Romerike/Eidsvoll