![Tolv vogntog med fisk fikk bruksforbud til avrenningen var stoppet.](https://image.at.no/476076.webp?imageId=476076&width=960&height=522&format=jpg)
Stoppet tolv vogntog med fisk
Sesongen med fiskevann som renner fra vogntog og blir til is på veiene er igang.
Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.
Tolv vogntog, lastet med fisk, fikk bruksforbud på grunn av avrenning fra lasten på Berkåk i natt. Dette skriver Statens vegvesen i Trøndelag på Instagram i dag.
Bruksforbudet gjelder til lasten slutter og renne.
- De aller fleste har kjøle-/fryseaggregat. Når de setter det på frys, gjør det at avrenningen stopper opp. Da kan de kjøre videre, sier fagleder for utekontroll i Statens vegvesen i Trøndelag, Jan Ivar Moen til AT.no.
Egen vurdering
Han opplyser videre at så lenge Vegvesenets kontrollører er på plass, er det disse som skal gi klarsignal for videre kjøring.
- Når vi ikke er på plassen, er det sjåførene selv som vurderer når det er forsvarlig å kjøre videre, sier han.
Det er imidlertid ikke alle som tar hintet første gangen:
- Vi opplever at noen har på aggregatet slik at de kan kjøre videre, for deretter å skru det av igjen slik at avrenningen tar seg opp igjen. Når vi da stopper dem igjen, vil de få en ekstra reaksjon, sier Moen.
Glatte punkter på veiene
Ved kuldegrader, fører avrenning av fiskevann til at enkelte punkter på en ellers tørr vei blir trafikkfarlige når vannet fryser.
- I stigninger på veien, og der det akselereres, øker avrenningen ekstra fra alle disse vogntogene, sier Moen.
Problemet med avrenning som gir glatte veier er størst om vinteren på grunn av at vannet blir til is. Men det er ikke fritt frem for utslipp om sommeren. Også da kan fiskevogntog ilegges bruksforbud.
- Avrenning er et problem om sommeren også. Fiskevann kan gi glatte veier da også. Dette er spesielt problematisk for motorsyklister, sier Moen.
Årsak og løsning
Løsningen på hele avrenningsproblemet kan være å kjøre med fisken kraftig nedkjølt eller fryst. Det kan være økonomisk innsparing ved ikke å bruke aggregatet og at fisken skal være av en viss ferskhet/konsistens ved et gitt punkt på reisen sørover i Europa fra Norge.
Det er imidlertid enkelte som har fått på plass oppsamlingssystem for avrenningen. Se et eksempel på dette her (Fremover.no, Narvik).
STILLING LEDIG:
-
Vi søker Driftsleder i til prosjekter i Buskerud, Vestfold og Telemark!
Driftsleder og søker nye utfordringer?
-
Isachsen Anlegg søker nå en dyktig Kontraktsingeniør til vårt team!
Er DU vår nye kontraktsingeniør?
-
Isachsen Anlegg AS søker innkjøper i prosjekt
Er du klar for nye utfordringer? Bli med oss på laget som Innkjøper i prosjekt!
-
Nasta søker verksmester
Vil du lede vårt verksted på Lillestrøm?
-
WIRTGEN NORWAY AS søker salgsansvarlig-Kleeman
Vil du ha en sentral rolle i Wirtgen Groups videre vekst og utvikling?
-
Norsecraft Tec AS søker faglært servicemekaniker
Er DU klar for nye utfordringer?
-
Isachsen Anlegg AS søker stiknings ingeniør
Vi ser etter deg som er klar for nye utfordringer på prosjekter innen vei, VA og infrastruktur!
-
Isachsen Anlegg AS søker prosjektleder
Har du erfaring med prosjektledelse fra anleggsprosjekter? Vi søker Prosjektledere i både Oslo og BVT!
-
Isachsen Anlegg AS søker anleggsleder avd. Oslo
Vil du være med å ha ansvaret for drift og produksjon på anleggsprosjekter innen vei, VA og infrastruktur på prosjekter i Oslo-området?
-
Isachsen Anlegg AS søker anleggsleder avd. BVT
Vil du være med å ha ansvaret for drift og produksjon på anleggsprosjekter innen vei, VA og infrastruktur i avdeling BVT?