Både innen anlegg og innen transport «gønnes» det på om dagen, med god støtte fra regjering og det offentlige som legger til rette for aktivitet i en vanskelig tid. Bildet er fra anleggsstart i regi av Statens vegvesen og Skanska på ny E16 fra Olum til Åshøgda 19. mars. Redaktør Klaus Eriksen innfelt.
Både innen anlegg og innen transport «gønnes» det på om dagen, med god støtte fra regjering og det offentlige som legger til rette for aktivitet i en vanskelig tid. Bildet er fra anleggsstart i regi av Statens vegvesen og Skanska på ny E16 fra Olum til Åshøgda 19. mars. Redaktør Klaus Eriksen innfelt.

Tøffe tider for tøffe folk

NETTLEDER: Dette viruset utfordrer oss skikkelig om dagen, men denne stormen skal vi komme oss gjennom! Sammen.

Publisert

NETTLEDER: Slik vi kjenner bransjene som vi skriver om i Anlegg&Transport og på AT.no, så har nettopp anlegg- og transportnæringene et godt fundament for å stå i stormen. Dette handler om mennesker, og menneskene innen anlegg og transport er ikke kjent for å lukke øynene og kaste inn håndkleet.

Alle må selvfølgelig forholde seg til regler fra myndighetene og folkehelsen. Men i den grad det er mulig å brette opp ermene og legge ned et stykke arbeid, så er folka i våre bransjer kjent for å gjøre nettopp det!

Våre transportselskap og sjåfører har møtt mye motgang før, og vi vet at det er vanskelige perioder for mange. Disse har imidlertid en kritisk rolle nå, og er også unnlatt karantenebestemmelser når de skal utføre jobb. Samfunnet forstår kanskje nå hvor viktig denne yrkesgruppen er for Norge, og la oss håpe det blir en debatt om norske sjåførers betydning i kjølvannet av coronakrisen. Det bør det bli.

Vi ser at det graves der det kan graves. Vi ser at statlige og fylkeskommunale byggherrer tar grep for å tilrettelegge og fremskynde prosjekter. Og vi øyner håp om full fart i årene som kommer når vi hører statsminister Erna Solberg og regjeringen holde sine pressekonferanser.

Det ligger tunge forpliktelser i gulrøttene de dingler foran oss nå. Dette må følges opp, og bransjen trenger virkelig noen milliarder til vedlikeholdsoppdrag og annet som kan få fart på maskiner og lastebiler i hele landet. Dette gir håp og drivstoff til å stå løpet ut.

For leverandørene av maskiner, biler og utstyr, er dette ekstra viktig. I tillegg til corona har kronekursen gitt aktørene en skikkelig kilevink, men heller ikke denne delen av næringen er kjent for å legge seg ned. Tilpasninger må nok de fleste gjøre, men det kan like fullt kombineres med en offensiv holdning.

Vi i Anlegg&Transport og AT.no lover å gjøre vårt. Vi kjenner selvfølgelig på smellen vi også, men vi produserer blader videre og vi lager nyheter på nett. Dette er vårt samfunnsbidrag. Og kjære leser. Fortsett å sende oss tips om hvordan du eller din bedrift tar stegene gjennom utfordringene, send oss tips om tekniske løsninger eller om spennende maskin- og bilnyheter. Vi vil skrive om deg og din bedrift. Det er derfor vi finnes, og så lenge vi står oppreist så akter vi å gå på vakt. Hver dag.

[email protected]

Klaus Eriksen
Redaktør for Anlegg&Transport