ØY OG SOMMERIDYLL: Dette er et typisk anlegg for Østfold-entreprenøren Antonsen Entreprenør, i et hyttefelt ute på en øy i skjærgården. Foto: Klaus Eriksen
ØY OG SOMMERIDYLL: Dette er et typisk anlegg for Østfold-entreprenøren Antonsen Entreprenør, i et hyttefelt ute på en øy i skjærgården. Foto: Klaus Eriksen

Antonsen Entreprenør AS har funnet sin egen nisje

SØNDRE SANDØY: Antonsen Entreprenør AS er ikke så stor, men har funnet sine nisjeområder som gir gode og trygge arbeidsplasser for de ansatte.

Publisert
NY MASKIN: Volvo-duoen Stian Brække (f.v., produktsjef Volvo Maskin) og Glenn Berndt (distriktssjef Volvo Maskin), har levert denne maskinen til Gjermund Antonsen og hans Antonsen Entreprenør. I vindusåpningen står maskinfører Tomasz Predki, mens anleggsrørlegger Fredrik Prydz står til høyre i bildet. Foto: Klaus Eriksen
NY MASKIN: Volvo-duoen Stian Brække (f.v., produktsjef Volvo Maskin) og Glenn Berndt (distriktssjef Volvo Maskin), har levert denne maskinen til Gjermund Antonsen og hans Antonsen Entreprenør. I vindusåpningen står maskinfører Tomasz Predki, mens anleggsrørlegger Fredrik Prydz står til høyre i bildet. Foto: Klaus Eriksen

Fredrikstad-entreprenøren og sommerværet på Søndre Sandøy, en kort fergetur utenfor Skjærhalden og kun noen liter saltvann fra Sverige, viste seg fra sin beste side den dagen vi er på besøk. I sin splitter nye Volvo ECR88D-beltegraver sitter Tomasz Predki, mens anleggsrørlegger Fredrik Prydz står i grøfta og holder full kontroll på ny vann-, kloakk og strømledning som skal graves ned i bakken, til gunst for hytteeierne som har sikret seg en perle her ute i havgapet i Østfold.

- Dette her er kjerneområdet vårt. Jobber der det er trangt, gjerne med håndarbeid og små maskiner, sier Gjermund Antonsen som i dag eier entreprenørbedriften hans far Jan Gunnar Antonsen startet i 1965.

Liker en fjellkul også

Faktisk er ikke Gjermund helt «spot on» når han beskriver jobben langs grusveien og mellom de kritthvite sommerhusene på Søndre Sandøy. For nettopp sand er greia her. Enkelt å grave i, og enkelt å legge massene tilbake. Massene må forresten bevares som en statshemmelighet her ute, for det er ikke «innafor» å frakte masser fra fastlandet ut hit.

- Men vi liker det dersom en liten fjellkul skal bort i tillegg, sier Antonsen.

Firmaet startet nemlig med fjellarbeider (også bestefaren til Gjermund drev med fjell – steinhugger), og selv om Gjermund har utvidet litt, så står fjell sentralt. Mye utstyr er allerede i selskapet, og han har skaffet mer. Blant annet tok han over Brokk-roboten og to Darda-splittere som AF Gruppen brukte til å lage forbindelser mellom tunnelløpene i Follobanen, og han har flere kilesett.

- Litt sprengning, men også boring og splitting går det mye i. Det er ikke alle steder det er mulig å sprenge, for eksempel tett inntil bygninger, og da bryter vi ut fjellet med boring og kiling, sier Antonsen.

NYTT OPPLEGG: Antonsen Entreprenør graver nytt opplegg for vann-, kloakk- og strøm på hytteområdet på den bilfrie øya Søndre Sandøy like utenfor Skjærhalden. Foto: Klaus Eriksen
NYTT OPPLEGG: Antonsen Entreprenør graver nytt opplegg for vann-, kloakk- og strøm på hytteområdet på den bilfrie øya Søndre Sandøy like utenfor Skjærhalden. Foto: Klaus Eriksen

Skal senke etasje

Kunnskapen har medført en rekke jobber, blant annet i Oslo. Snart skal selskapet i gang med å senke hele første etasje i en gård på Majorstuen med én meter for å klargjøre for næringsvirksomhet i etasjen. Det er en stor jobb for selskapet med syv ansatte.

En annen liten nisje, er sjørelatert arbeid. Boring og kiling i disse miljøene, men også bygging av brygger og støp under vann, for eksempel.

Jobben på Søndre Sandøy består av ca. én km med grøftegraving og legging av nevnte kabler og ledninger. Og som nevnt har den Norges-bosatte polske maskinføreren Predki fått seg en helt ny 9-tonns Volvo-graver. Han har byttet den ut med en tilsvarende modell fra Volvo som var i forrige generasjon.

- De kan nesten ikke sammenlignes. Denne er mye «tightere» og det er mye lettere å følge kablene. Hydraulikken er mye mykere, den er sterkere og jeg har fått en tiltrotator i enden av stikka, sier polakken på norsk.

Mye nytt på 8-tonner

Volvo CE gjorde en oppgradering av 88’ern for et par år siden, og begynte å levere ECR88D Pro som den nå kalles, for rundt halvannet år siden. Utenpå er maskinen kliss lik forrige modell, men inni er den nesten ikke til å kjenne igjen. Produktsjef Stian Brække i Volvo Maskin AS, ramser opp forbedringene som er gjort:

- Hydraulikksystemet er helt nytt, og maskinen har fått tre pumper mot én tidligere. Dette gir bedre samkjøring med tilt. Maskinen har også ny svingmotor som er mer regulerbar og gir full kontroll. Den har Volvo Steg V-motor (53 hk) som bruker 5-10% mindre diesel. Regenereringen går automatisk, og maskinen har automatisk stopp av motor etter intervaller man bestemmer selv. Hyttefestene er også av en ny type gummi/silikonblanding som gir føreren mer ro i stolen, sier Brække.

KONGE: Maskinen har kongebolt. Noen entreprenører vil ha fast bom i denne vektklassen, men Antonsen Entreprenør satte som krav å ha sving på bommen. Det er ofte trangt på stedene de jobber. Foto: Klaus Eriksen
KONGE: Maskinen har kongebolt. Noen entreprenører vil ha fast bom i denne vektklassen, men Antonsen Entreprenør satte som krav å ha sving på bommen. Det er ofte trangt på stedene de jobber. Foto: Klaus Eriksen

Maskinen har også «kongebolt», altså sving på bommen. I Norge er dette et stort tema blant maskinførere. Noen sverger til fast bom, mens andre ser fordelene med kongebolt. Maskinfører Predki og anleggsrørlegger Prydz i Antonsen Entreprenør AS, er ikke i tvil om hva som er best til deres oppgaver.

- Her på denne jobben for eksempel, er sving på bommen veldig til hjelp. Om vi skal stå på veien og slippe å ta ned hagegjerdene, så må vi ha sving på bommen, sier Prydz og får nikk fra makkeren i maskinen.

Krever sving på bommen

Gjermund Antonsen er også enig med gutta sine, og sier at dersom Volvo ikke hadde hatt maskin med sving på bommen, så hadde han kjøpt annet merke. Men det hadde de, og det har blitt en del Volvo i det siste. Av ni gravemaskiner (2-25 tonn) i selskapet, er seks Volvo-maskiner.

- Mye av grunnen til det er at det er gode maskiner, selvsagt, men også det nye anlegget til Volvo Maskin på Råde og rask service om vi trenger det, sier Antonsen.

- Det er viktig for oss, og små som store skal få rask hjelp. Akkurat det legger vi mye ressurser i, og vi har nettopp ansatt flere mekanikere, sier distriktssjef Glenn Berndt som rapporterer at markedet er bra om dagen.

Powered by Labrador CMS