24/7: NCC asfalterte døgnkontinuerlig på E6 Eidsvoll - Stange.
24/7: NCC asfalterte døgnkontinuerlig på E6 Eidsvoll - Stange.

Gjennomførte jobben på halve tiden

Kjørte på med to uker asfaltering der det ble asfaltert hele døgnet.

Publisert Sist oppdatert

Med døgnkontinuerlig drift gjennomførte NCC asfalteringen av E6 Langsetkrysset i Eidsvoll til Kolostuen i Stange på to uker. Høyre felt på 28 kilometer i hver kjøreretning ble asfaltert.

PRØVE: Roy Heia fra NCC Industrys asfalt-lab tok boreprøver av det nye dekket.
PRØVE: Roy Heia fra NCC Industrys asfalt-lab tok boreprøver av det nye dekket.

– Det var to hektiske uker hvor til sammen 24.000 tonn asfalt ble produsert og lagt ut. Vi hadde noen stans, men det meste gikk på skinner, sier prosjektleder i NCC Industry, Klavs Bebriss.

Det er ikke ofte det gjennomføres døgnkontinuerlig asfaltering, men NCC viste med dette oppdraget at med solid planlegging, et godt driftsopplegg og ikke minst et solid team i hele kjeden, kan asfaltoppdrag gjennomføres på denne måten.

Det var under samhandlingsfasen at NCC og Statens vegvesen besluttet å gå for døgnkontinuerlig legging på den trafikkerte veistrekningen.

Døgnkontinuerlig asfaltering E6 Eidsvoll – Stange

  • 28 kilometer, høyre felt i begge retninger. Totalt 56 kilometer
  • Totalt 24 000 tonn asfalt
  • Asfalt produsert ved NCCs asfaltfabrikk på Løten.
  • Hastighet asfaltering: 5 meter i minuttet.
  • Totalt 92 personer involvert i arbeidet, delt på 2 skift.
  • Utfordringer: Omfattende logistikk og planlegging. Døgnkontinuerlig asfaltproduksjon og transport.

– Sammen med Statens vegvesen ble vi enige om at denne løsningen ville være til minst mulig hinder for trafikkavviklingen og arbeidet kunne gjennomføres så effektivt som mulig, fortsetter Bebriss.

92 arbeidere deltok i gjennomføringen

Han roser alle involverte i prosjektet. Uten solid innsats i alt fra steinproduksjon og asfaltproduksjon, til transport, fresing asfaltlegging og trafikkdirigering ville det ikke vært mulig å gjennomføre oppdraget.

Totalt var 92 personer vært involvert i arbeidet fordelt på to skift. Klavs Bebriss understreker viktigheten av at alle ledd i teamet har måttet levere på et svært høyt nivå. Hvis samhandlingen ikke hadde fungert, ville prosjektet fått problemer.

– Men det er jo nettopp denne typen krevende og komplekse prosjekter vi ønsker å være gode på. Det handler om kompetanse i alle ledd, solid planlegging og disiplinert gjennomføring av logistikken og produksjonen, sier Bebriss fornøyd. Nå er det tid for evaluering og læring. Hva kan vi gjøre enda bedre? Vi kan alltid lære av det vi har gjort og forbedre oss, sier Klavs Bebriss.

Powered by Labrador CMS