FJERNSTYRES: Skanska tar i bruk to nye kranbiler med fjernstyring som Drimote har levert. Dette systemet bruker bilens egen girkasse, styresystem og bremser under kjøring.
FJERNSTYRES: Skanska tar i bruk to nye kranbiler med fjernstyring som Drimote har levert. Dette systemet bruker bilens egen girkasse, styresystem og bremser under kjøring.

Kjøres med fjernkontrollen

BERGER: Skanska har fått levert to nye kranbiler hvor både kran og fremdrift på bilen kan styres med samme fjernkontroll.

De to nye Volvo FMX-ene som ble levert i begynnelsen av februar, skal brukes til montering av armering i tunneltak. Det første prosjektet bilene tas i bruk på, er byggingen av Nordøyveien i Ålesund kommune.

Begge bilene er identiske og bygget hos Arka med plan og en Effer 175 kran med fire utskyt. I enden av armen skal de bruke et spesialåk for å holde armeringen fast i taket mens det festes. Denne utstyret er det BMI som leverer.

Hatt før

EN FJERNKONTROLL: På de nye Skanska bilene er det samme fjernkontroll til kjøring av kranen og fremdrift.
EN FJERNKONTROLL: På de nye Skanska bilene er det samme fjernkontroll til kjøring av kranen og fremdrift.

For å gjøre monteringen så effektiv som mulig kan bilene kjøres frem og tilbake med fjernkontroll. En slik løsning har Skanska også hatt på biler tidligere, men på de to nye bilene er det en annen teknisk løsning enn hva de har brukt før.

Siden 2018 har Volvo gjort det mulig å koble seg inn på bilens girkasse og styring. Med styresignaler fra en fjernstyring brukes bilens girkasse, styring og bremser for å få fremdrift. Forutsetningen er at bilen har VDS-styring, I-shift girkasse og er forberedt fra fabrikk for en slik utvidelse. Bilen leveres som en «vanlig» kranbil fra påbygger før fjernstyringen monteres.

.SPESIAL: Med dette spesialåket skal bilene brukes til montering av armeringsmatter i tunnel.
.SPESIAL: Med dette spesialåket skal bilene brukes til montering av armeringsmatter i tunnel.

Nederlandsk system

Det er nederlandske Drimote Europa som har levert systemet som brukes for fremdriften når bilen kjøres på fjernkontroll. Så langt har Ole Tuft hos Trucknor i Bergen bygget systemet på sju norske biler, og Drimote har levert sin løsning til et 70-talls biler i Europa.

- Vi kobler oss datalenken på krana og kutter først strømmen til kranen. Så finner signalene fra hver funksjon på fjernstyringen vi ønsker å bruke, sier Ole Tuft. Dermed kan samme fjernstyring brukes til både fremdrift og kran. En av de store fordelene med denne løsningen er at det er bilens egne bremser som brukes når fjernstyringen er i drift.

To styreenheter

Det monteres også to nye styreenheter som brukes av Drimote-systemet. Den ene er for selve kjøreoperasjonen, mens den andre er for å kunne koble seg på system og eventuelt diagnostisere og oppgradere software uten at bilen må inn på verksted.

På de første bilene som ble levert i Norge med Drivmot-system var det en egen fjernkontroll for fremdrift på bilen. På de siste har det blitt integrert i fjernkontrollen til kranen.

Powered by Labrador CMS