Mesta er lavest på pris, så vidt lavere enn Risa.

Mesta, Risa og Presis Vegdrift kjemper om kontrakt

Det er «close race» på pris på to av tilbudene. Nå skal det kontrollregnes, før kontrakten på maksimalt åtte år skal tildeles.

Publisert

Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.

Det har nylig vært tilbudsåpning i konkurransen om å drifte riksveiene i Haugesund og omegn.

Ved fristens utløp hadde tre tilbud kommet inn:

  • Mesta AS, 386.895.770,00 kroner
  • Risa AS, 389.427.740,00 kroner
  • Presis Vegdrift AS, 406.451.737,36 kroner

- Vi er godt fornøyde med deltakelsen i konkurransen. Det er store og seriøse aktører som er interesserte i dette oppdraget. Nå skal vi kvalitetssikre og kontrollregne på tilbudene. Vi tar sikte på at vi kan signere kontrakt med den nye entreprenøren snarest mulig, sier prosjektleder Rolf Anders Tønder Svensson i Statens vegvesen.

Kontrakt i åtte år

Oppstart av kontrakten er 1. september, og kontrakten gjelder i fem år, frem til høsten 2026. Dersom partene er enige, er det mulig å forlenge kontrakten med opptil tre år.

Denne nye, store driftskontrakten erstatter tre tidligere kontrakter, og omfatter E134, E39 og riksvei 13.

Tandembrøyting

I tillegg til tradisjonelle driftsoppgaver, vil entreprenøren i Haugesunds-området få ansvaret for å videreføre tandembrøyting i vinterdriften på E134 og E39.

- Dette fungerer slik at to kjøretøy brøyter sammen. De legger seg etter hverandre slik at de dekker hver sin ytterkant av kjørebanen. Takket være dette, gjør vi oss ferdige med brøytingen i en kjøreretning i én operasjon, sier Svensson.

I kontraktsområdet er det totalt 516 kilometer riksvei og 92 kilometer gangvei, og i alt 70 tunneler. Dette omfatter både høyfjellstunneler og den undersjøiske Bømlafjordtunnelen.

Fra kyst til høyfjell

Entreprenøren får ansvar for et område med stor variasjon i både trafikk og geografi.

Strekningen fra Haugesund lufthavn og inn til E39, har den største trafikkmengden, med opp til 20.000 kjøretøy i døgnet. Minst er det på riksvei 13 i høyfjellsområdene, med en døgntrafikk på 400–500 kjøretøy.

Kontraktsområdet går fra kyst til høyfjell, der entreprenøren må være forberedt på å håndtere kolonnekjøring vinterstid.

Kommunene som er omfattet av kontrakten, er Karmøy, Haugesund, Tysvær, Bokn, Strand, Hjelmeland, Suldal, Sveio, Stord, Fitjar, Vindafjord, Etne og Ullensvang.

Det er i de to sistnevnte at det er høyfjellstrekninger i kontrakten. Grensen for høyfjell går ved Vintertun på E134.

Powered by Labrador CMS