Nye Toyota Hilux GR Sport.

Ny råtass fra Toyota

Toyota annonserer den nye Hilux GR Sport med rallyinspirert ytelse og stil.

Publisert

Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.

Toyota Hilux er en av legendene fra Rally Dakar og er tidligere vinner av verdens tøffeste rally. Suksessen Toyota Gazoo Racing har oppnådd i denne ekstreme konkurransen, har inspirert utviklingen av Hilux GR Sport, den nye toppmodellen i Hilux-serien.

Toyota opplyser at den er bygget for kunder med aktiv livsstil med spesielt krevende hverdager og vil være en ideell bil for opplevelsesrike reiser og sportslig utfoldelse. Toyota har forbedret fjæringen for å oppnå enda bedre kjøreegenskaper med økt kontroll, respons og veigrep. En rekke eksklusive designdetaljer i eksteriøret og interiøret, forsterker bilens attraktivitet.

For å oppnå «den hittil beste kjøreopplevelsen», kommer GR Sport med alle de betydelige forbedringene som allerede er introdusert i nye Hilux. Den har en automatisk LS-differensial, aktiv veigrepskontroll, oppgradert fjæring samt ytterligere demping av støy og vibrasjoner.

Nytt fjæringsoppsett

Nøkkelen til det nye fjæringssystemet er innføring av nye støtdempere og fjærer foran. Støtdempere med monotube-design har en større stempel­diameter som gir bedre demping, raskere respons og bedre varmespredning. De sørger også for at kvaliteten på oljen i demperen bevarer sine gode egenskaper ved kjøring under tøffe forhold.

Skruefjærene foran er stivere og både disse og de nye demperne er lakkert i rødt for å markere at de er utviklet for å passe Hilux GR Sports spesielle karakter. Disse forbedringene kommer i tillegg til de oppgraderingene som allerede er introdusert i den nye Hilux, inkludert finjusterte bladfjærer bak med nye støttelagre. Resultatet er kjøreegenskaper du kan stole på når vei- og føreforholdene blir ekstra tøffe.

Interiøret i nye Toyota Hilux GR Sport.

Sammenliknet med standard Hilux, gir disse endringen betydelige forbedringer i kjøreegenskapene, inkludert rattfølelse, rattrespons og under kjøring rett frem med mindre krenging og bedre grep på bakhjulene. Det nye oppsettet bidrar også til bedre kjørekomfort med rask respons på høyfrekvente vibrasjoner og forbedrede dempingsegenskaper som kontrollerer karosseribevegelser og eliminerer støt.

Ytelser

GR Sport er utstyrt med Hilux-motoren på 2,8 liter som ble introdusert i serien fra 2020. Motoren utvikler 204 hk (DIN) og leverer et maksimalt dreiemoment på 500 Nm.

Den er satt opp med en sekstrinns automatisk girkasse.

GR Sport kan kjøres med nyttelast på ett tonn og trekke tilhenger, med bremser, opp til 3,5 tonn.

GR Sport-styling

Den svarte grillen har et eget G-mønster og er utstyrt med bokstavene Toyota på klassisk vis i stedet for merkelogo. Denne detaljen er hentet fra 4. generasjon Hilux på tidlig 80-tall.

Det kraftfulle frontdesignet forsterkes med nye, større rammer rundt tåkelyktene.

Sportssete til Hilux GR Sport.

Aluminiumfelgene på 17’’ har en maskinert finish med sortlakkert kontrast og er utstyrt med terrengdekk. Den svarte fargen er tatt videre i speilhusene, stigtrinnene, skjermbuene og håndtaket på lastelemmen. Dette står i skarp kontrast til den klare rødfargen på de nye støtdemperne og fjærene. Diskrete GR Sport-dekaler viser hvilken modell det dreier seg om.

I kupeen er det nye sportsseter foran med en kombinasjon av svart skinn og syntetisk semsket med røde perforeringer og kontrastsømmer. GR Sport-merkingen finnes også på seteryggene, teppene, startknappen og den animerte grafikken på informasjonsdisplayet.

Føreren kan bruke hendler bak rattet til manuelle girskift og pedalene er i perforert aluminium. Designet har videre innfellinger i fiberstil, en rød dekorlinje i instrumentpanelets bredde og blåfarget lys i dørpanelene.

Utstyrsspesifikasjonene er utvidet fra «Invincible» utstyrsgrad og inkluderer LED-lykter (i utvalgte markeder), kombinasjonslykter, nøkkelfri sentrallås, startknapp, klimaanlegg med to soner, nedstigningskontroll og automatisk LS-differensial.

Hilux GR Sport kommer til forhandlere i Europa sommeren 2022

Powered by Labrador CMS