Anleggsarbeidene starter nå, og travbanen skal være klar for åpning i løpet av 2021. Hele prosjektet skal være ferdigstilt i juni 2022.
Anleggsarbeidene starter nå, og travbanen skal være klar for åpning i løpet av 2021. Hele prosjektet skal være ferdigstilt i juni 2022.

Solberg Maskin skal bygge travbane for 100 mill. kroner

- I dette prosjektet får vi virkelig utnyttet bredden i våre ansattes fagkunnskap, og vi er veldig motiverte for å gå i gang med arbeidene, sier Jan Erik Holten, daglig leder i Solberg Maskin.

Publisert Sist oppdatert

Peab Anleggs datterselskap Solberg Maskin er valgt som totalentreprenør for utbyggingen av trøndersk travsports nye storstue, Arena Midt-Norge, på Fannrem i Orkland.

Fredag 5. mars ble kontrakten mellom Leangentravets Eiendom og Solberg Maskin signert, med en kontraktssum på ca. 100 millioner kroner.

- Denne kontrakten er vi veldig stolte av å ha landet i Solberg Maskin. Det føles utrolig bra at vi får være med på å bygge det som blir en utrolig flott arena for både utøvere og publikum, sier avdelingssjef Olle Eurenius i Peab Anlegg.

Grunnarbeider for travbane og veier

Kontrakten gjelder prosjektering og bygging av:

  • Travbane
  • 1200 m treningsløyper for hest
  • 780 m vei delvis med fortau
  • Eventuelt støttemur for vei
  • Parkering
  • Grusplass for vedlikeholdsmaskiner
  • Drens- og overvannsanlegg langs vei og parkeringsplass
  • 1150 m vannledning, hovedsakelig Ø180mm
  • 760 m spillvannsledning (Ø160mm og Ø125mm)
  • 280 m Ø1000mm overvannsledning
  • 2 utløp i Orkla
  • 1 stk. fettutskiller, 1 stk. oljeutskiller og 10 stk. slamavskillere
  • Kabler og lysanlegg
  • Infrastruktur nærvarmeanlegg
  • Omliggende grøntanlegg
  • Riving eksisterende bygg

Travbanen på Arena Midt-Norge blir 1100 meter lang og får en bredde på 19-22,2 meter. Doseringen i svingene skal være på 17,5 prosent. I tilknytning til travbanen skal det bygges sikkerhetsspor med en bredde på 4 meter, grøft med bredde på 4 meter og en oppvarmingsbane på 10 meter.

- Oppdraget omfatter også grunnarbeider, veier, gangveier, hesteveier og rettstrekk. I tillegg kommer gjerder, belysning, VA-anlegg og infrastruktur for høyspent, elektrisitet og IKT. I dette prosjektet får vi virkelig utnyttet bredden i våre ansattes fagkunnskap, og vi er veldig motiverte for å gå i gang med arbeidene, sier Jan Erik Holten, daglig leder i Solberg Maskin.

Steindal steinbrudd

Ikon Arkitekt og Ingeniør er med som prosjekterende, og Steindal steinbrudd ved Thamshamn er med som leverandør.

Kontrakten ble undertegnet fredag 5. mars. Styreleder Asbjørn Opdal i Leangentravets Eiendom til venstre og daglig leder Jan Erik Holten i Solberg Maskin.
Kontrakten ble undertegnet fredag 5. mars. Styreleder Asbjørn Opdal i Leangentravets Eiendom til venstre og daglig leder Jan Erik Holten i Solberg Maskin.

Arbeidene starter umiddelbart, og travbanen skal være klar for åpning i løpet av 2021. Hele prosjektet skal være ferdigstilt i juni 2022.