Urban eTruck skal ha en rekkevidde på rundt 200 kilometer ved et typisk urbant distribusjonsoppdrag.
Lithium-ion-batteriene er modulære og er plassert trygt i bilens chassis.

26 tonns elektrisk Mercedes-lastebil

Daimler presenterte onsdag de de mener er svaret på urbanisering og miljøutslipp - Mercedes-Benz Urban eTruck.

Urban eTruck er en fullelektrisk lastebil med en totaltvekt på opptil 26 tonn. Bilen skal være i stand til å utføre distribusjonsjobber fullstendig uten lokale utslipp og så godt som lydløst, melder Daimler.

To elektriske motorer

Urban eTruck har tre akslinger og får fremdriften sin fra to elektriske motorer som sitter på innsiden av de bakerste hjulene. Disse yter 125 kW hver med et maks dreiemoment på 11.000 nm, og nyter også godt av den elektriske motorens fordel: nemlig fullt dreiemoment selv ved lavt turtall.

Kraften kommer fra modulære lithium-ion-batterier. Modulære får vi anta at betyr at det er mulig å ta vekk og legge til batterikapasitet etter behov. Standardpakken skal ha en kapasitet på 212 kWh som skal være tilstrekkelig til å gi en rekkevidde på opptil 200 kilometer når bilen brukes til nærdistribusjon.

Batteriene sitter godt beskyttet i selve chassiset.

Se Daimlers presentasjon av Urban eTruck:

 

Serieproduksjon etter 2020

Daimler har siden 2014 drevet kundetesting med sin elektriske Fuso Canter E-Cell som er en lett distribusjonsbil på seks tonn, men mener nå at tiden er inne for elektrisk drift også av store lastebiler. Daimler tror at markedet kan være modent for denne typen kjøretøy tidlig neste tiår.

- Med Mercedes-Benz Urban eTruck understreker vi vår intensjon om å systematisk bygge opp elektrisk drevne lastebiler fram til de blir modne for serieproduksjon. Dette betyr at vi vil begynne å integrere kunder, slik at vi får verdifulle erfaringer med tanke på operativ rekkevidde og ladeinfrastruktur for daglige transportoperasjoner, sier Stefan Buchner, toppsjefen for Mercedes-Benz Trucks.

Forsiden nå