RUVER: I sammenpakket tilstand virker MPG-krana ikke så voldsomt, men med flyjibb kan den nå helt ut til 65,7 meter, og den kan løfte 77 tonn fem meter ut fra bilen.
RUVER: I sammenpakket tilstand virker MPG-krana ikke så voldsomt, men med flyjibb kan den nå helt ut til 65,7 meter, og den kan løfte 77 tonn fem meter ut fra bilen. (Foto: Finn Bjerremand Andersen)

450 tonnmeterkran

STØRRELSEN TELLER: Vi har nylig skrevet om store lastebilkraner på norske biler. De blir likevel smågutter sammenlignet med en lastebilkran på 450 tonnmeter som vi her skal fortelle om.

Artikkelen sto i danske DTL Magasinet rundt årsskiftet 2018/2019, og vi har fått tillatelse fra journalist Finn Bjerremand Andersen til å bringe utdrag derfra.

Det er ikke så veldig mange år siden en lastebilkran på 50 tonnmeter var en stor kran. De siste fire-fem årene har det kommet mange lastebilkraner i størrelser rundt 175 tonnmeter.

Disse er likevel smågutter sammenlignet med den nye lastebilkranen til VRT Krangruppen i Roskilde. Men det er ikke bare kranen som er enorm. Det er chassiset den er montert på også, en syv-akslet Scania R730.

Løfter 77 tonn

Populariteten til tunge lastebilkraner har selvsagt sammenheng med stor fleksibilitet, ikke minst når det gjelder kortvarige jobber. Man rigger kranbilen raskt til, utfører oppgaven, og så bærer det greit av sted til neste oppgave.

Og i dette tilfellet, med en kapasitet på 450 tonnmeter, snakker man om en kranbil som er en skikkelig konkurrent til store mobilkraner.

Kranen har en formidabel kapasitet. Rundt fem meter ut fra bilen løfter den massive 77 tonn. Ute på 30 meter klarer den 7,65 tonn og på 44 meter fortsatt 3,5 tonn. Med flyjibb kommer man helt ut på 65,7 meter, og så langt ut klarer krana 0,31 tonn.

70 meter i høyden

I høyden når den helt opp i 70 meter. Krana er også godkjent for mannskapskurv. Med knekkarmskonstruksjon kan kranbilen for eksempel stå ute på gata og gjøre løfteoperasjoner inne i bakgården.

Kjempekranas fabrikat, er tyrkiske MPG (Makina Produksiyon Grubu). Hjørring Maskinhandel har importen og er eneforhandler for dette kranmerket i hele Europa.

Med 7 aksler

Ei slik kran krever selvsagt et voksent lastebilchassis også. Hele kranbilen kommer nemlig opp i en vekt på ikke mindre enn 74 tonn. I dette tilfellet er det snakk om Scania R730 spesialbygd med ikke mindre enn syv aksler, hvorav fem er styrende.

Til tross for stor lengde er den velvoksne kranbilen relativt smidig å manøvrere. I Danmark er kranbilen godkjent som såkalt blokkvogn og kan kjøres langs veien i 60 km/t.

Chassiset er opprinnelig født med fem aksler bestående av to ti-tonns foraksler og trippelboggi med kraftige tandem drivaksler. Med dette som utgangspunkt har Hjørring Maskinhandel avmontert den bakre styrbare akselen i trippelboggien og i stedet montert en ekstra styrende aksel foran drivakslene og to kraftige styrbare aksler med tvillinghjul bakerst.

1200 Nm

På chassiset er det montert et kraftig EG625P kraftuttak som kan klare opp til 1200 Nm. Kraftuttaket driver to Parker hydraulikkpumper som har en samlet kapasitet på 130 kubikkmeter i minuttet.

Selve monteringen av krana ble foretatt hos den tyrkiske kranprodusenten, mens Hjørring Maskinhandel i samarbeid med Sæby Lastvognsopbygning og Nordjyst Autolakering har bygd kranbilen ferdig og gitt den en fin lakkering.

Rutinert sjåfør

Det er ingen hvem som helst som opererer en slik kranbil. 54-årige Torben Vedel har kjørt kranbil i 30 år, og i de siste 17 har det vært snakk om store kraner.

De siste to årene har han operert ei kran på 375 tonnmeter, så han var godt forberedt på å gå over til ei enda større kran.

Han har også hatt en finger med i spillet hele veien for å få krana slik han vil. Blant annet har han vært i Tyrkia tre ganger sammen med Jan Hansen, innehaveren av Hjørring Maskinhandel for å få alt rett.

Forsiden nå