Askos lastebiler skal blant annet få skogsavfall på tanken.
Askos lastebiler skal blant annet få skogsavfall på tanken. (Foto: Asko)

Asko satser videre på biodrivstoff

Bring har gitt opp og fyller konvensjonell diesel på tanken, men Asko satser fortsatt på biodrivstoff.

Dagligvaregrossisten Asko og energiselskapet ST1 har i dag inngått langsiktig avtale om leveranser av bærekraftig biodrivstoff. Avtalen sørger for at Asko gjør et betydelig skritt i retning av å nå ambisjonen om 100 prosent fornybart drivstoff i distribusjon innen 2020.

Nyheten om avtalen kommer dagen etter at det ble kjent at Bring ikke lenger benytter biodrivstoffet HVO – fordi det er for dyrt.

Drivstoffet ST1 skal levere til Asko er produsert med utgangspunkt i slakteavfall, matavfall, restprodukter fra skogindustrien og så videre. Alle produktet er sertifisert etter EUs bærekraftkriterier.

ST1 forplikter seg til å levere bærekraftig biodrivstoff til samtlige av Askos 13 anlegg i Norge fra 1. april i år. Bare i inneværende år vil ST1 levere elleve millioner liter biodrivstoff til Asko. Avtalen som er inngått er femårig.

- Asko har en ambisjon om å bli bærekraftig og klimanøytral. Derfor er det av stor betydning at våre lastebiler forurenser minimalt. Avtalen vi nå har inngått med ST1 er viktig for å nå våre klimamål, sier styreleder Torbjørn Johannson i Asko.

- For ST1 er denne avtalen svært gledelig. Den gjør at vi styrker vår posisjon som et ledende selskap innen fornybar energi. Jeg opplever at det er spennende å jobbe sammen med Asko, ettersom selskapet i likhet med ST1 har ambisiøse mål innen klima og miljø, sier administrerende direktør i ST1 Norge Mika Wiljanen.

Forsiden nå