Daglig leder, Jan Olav Martinsen, og hans ti ansatte leverer opp mot 50 bergingsbiler i året. (Foto: Hans Kristian Barbøl)
Flere av bilene kommer oppbygget fra Frankrike og Spania før de tilpasses kundenes behov i verkstedhallen hos Saferec i Gjerdrum. Denne kom franskregistrert fra Jige International i Frankrike. Så bygges den om etter kundens ønsker og norskregistreres. (Foto: Hans Kristian Barbøl)
Arne K. Hoff kjøpte wire til Bilberging Innlandets lager. (Foto: Hans Kristian Barbøl)
Jan Olav Martinsen (t.v.) og Arne K. Hoff (Bilberging Innlandet AS) i faglig prat over en kaffekopp. (Foto: Hans Kristian Barbøl)
Saferec har platesaks som klipper opp til 16 mm stål med lengde på opp til 3 meter, og plateknekker som knekker opp til 12 mm stål i opp til 3 meter lengde. Begge er fra Durma. (Foto: Hans Kristian Barbøl)

Bygger biler til bilbergere

GJERDRUM (AT.no): Saferec AS i Gjerdrum, Akershus, bygger ca. 50 bergingsbiler i året. Da AT.no var på besøk, var flere bergingsbiler under oppbygging. Den største, en Volvo FH16 750, ble utstyrt med rotator.

Daglig leder og eier, Jan Olav Martinsen, mener rotatorer er fremtiden innen tungberging. Han importerer rotatorer fra Miller Industries i USA og monterer dem på bergingsbiler – hovedsakelig for det norske markedet.

- Rotatorer har mer kraft og kan stå på motorvei og holde ett kjørefelt åpent under berging. Det er også tidsbesparende: Ifølge en bruker kan en jobb som tar sju timer med konvensjonell berger gjøres på 1,5 time med rotator. Bergingen blir også mer skånsom, sier Martinsen.

Til nå har Saferec levert fire bergingsbiler med rotator:

- Vi har levert en Volvo 8x6 med hydrodrive og Century 1140-rotator til Bogøy Bil og Landbruksverksted, en DAF 8x4 med Century 1140 til Bilberging Innlandet og en Scania 8x4 med Century 1060-rotator til Lundbärgarna i Sverige. Den ble godkjent av Trafikverket med dispensasjon på å kjøre 28 tonn på tandem. Det var den første bergingsbilen i Sverige som fikk slike vekter. Den fjerde er hos Helgeland Bilberging. Det er en Scania 8x8 med Century 1140-rotator, sier Martinsen.

Nå bygges den femte hos påbyggeren. Det er en Century 1150 montert på en Volvo FH16 750 8x4 med 36 tonn tandem.

Når den er ferdig skal det bygges enda en Volvo FH16 750 8x4 som også får Century 1150. Den skal til Viking Redningstjeneste Detalj AS.

Før Saferec begynte å bygge rotatorer på bergingsbiler selv, i 2016, ble disse bygget for Saferec hos Jige International i Frankrike og hos Boniface i England.

Volvo FH16 750 (8X4) med Century 1150 rotator levert fra Miller Industries i USA. Den monteres på bil hos Saferec. Kunden på denne, er Autoberging Narvik AS.
Volvo FH16 750 (8X4) med Century 1150 rotator levert fra Miller Industries i USA. Den monteres på bil hos Saferec. Kunden på denne, er Autoberging Narvik AS. Foto: Hans Kristian Barbøl

 

Kursvirksomhet

Martinsen har lært opp mange sjåfører på kran og bergingsbil:

- Jeg har lært opp ca. 3000 personer på lastebilkran og ca. 200 personer på bergingsbil, men gjør ikke det selv lenger, sier han.

Nå er det Forsvarets Transportskole på Sessvollmoen i Akershus som står for denne kursingen.

- De gjør det mye bedre enn vi kan klare, sier Martinsen.

Han fremholder at det også er nyttig for de militære å få kjennskap til utviklingen innen sivile bergingsbiler.

En gang i året holder lederen fortsatt kurs. Det er hydraulikk-kurs for Norsk Scania-mekanikere.

Martinsen er utdannet maskiningeniør og bruker egne erfaringer når han holder kurs.

Starten

Martinsen startet selskapet som et hjemmekontor på Skjetten i 1982 som en norsk avdeling av svenske Mora Hydraulics. Etter hvert leide han seg plass i et bygg (Stallen) på Olavsgård, fortsatt i Skedsmo kommune. Etter hvert skiftet det svenske selskapet navn til Saferec som står for Safe recovery.

I 1987 kjøpte Martinsen Saferec AS av svenskene og startet samarbeid med den franske påbyggeren Jige International.  Samtidig startet samarbeidet med Vulcan som senere ble kjøpt av Miller Industries. Jige International ble også kjøpt av Miller Industries.

Vinsjene som Mora Hydraulics laget ble flyttet til Sepson. Sepson er i dag en stor vinsjprodusent med fabrikker i Sverige, India og USA.

Etter hvert har flere merker kommet til i Saferecs produktspekter.

Da Martinsen begynte som påbygger selv i 1993 var det i forbindelse med at bedriften flyttet over Nitelva til Kjeller Vest.

- Da bygget vi på vinsjer og hydraulikk på bergingsbiler. Siden starten har vi holdt oss til bergingsbiler, trekkvinsjer på maskiner og vinsjer fastmontert i bygg.

Nye lokaler til påbyggeren

I 1998 flyttet selskapet noen kilometer nordover til Gjerdrum, der de hadde egne lokaler på 650 kvadratmeter. Da A&T var på besøk tidlig vår 2017 hadde selskapet akkurat flyttet inn i splitter nye lokaler, bygget på nabotomta til de gamle - som var solgt.

Det nye bygget har grunnflate på 1000 kvadratmeter og gulvareal på 1500 kvadratmeter. I dag har Saferec AS ti ansatte, leverer opp mot 50 bergingsbiler i året og omsetter for mellom 40 og 50 mill. kroner per år.

Martinsen ble medlem av Norsk Industri, Påbyggergruppen, for fire år siden.

Bygging i flere land

Mens vi er på besøk ankommer det bergingsbiler fra Frankrike som skal videre til kunder.

- Vi får utført «outsourcet» oppbygging av biler av Jige International i Frankrike og av Monza i Spania. Men vi gjør også mye her i Gjerdrum. Alt fra platearbeider og lys til montering av utstyr vi importerer fra Miller og andre. Vi har en 2x8-tonns kran i taket som heiser på rotatorer og annet tungt utstyr.

Fornøyd storkunde på besøk

Det kommer stadig folk innom som skal hente biler, og som skal kjøpe noe. En av dem er Arne K. Hoff i Bilberging Innlandet AS. Han er svært fornøyd med Martinsen og Saferec.

- Vi har kjøpt over 50 biler av Jan i løpet av årene jeg har holdt på. Han har de beste påbyggene i bransjen, enkelt og greit, sier han.

Det er viktig med rask service også. Det tapes penger når en bergingsbil ikke fungerer:

- Uansett når du ringer til Jan, sier han «bare kom». Vi får hjelp med en gang.

Etter mange år i bransjen, har Hoff nå overlatt ansvaret for selskapet til neste generasjon. Nå er det sønnen Bjørn Egil Hoff og hans kone Ann Kristin Hoff som driver det, med ca. 30 ansatte.

Men Arne kjører fortsatt selv. Da AT.no møtte ham, hadde han levert en bil til lakkering lenger sør i Gjerdrum. Han kom innom for å kjøpe nye wire mens han var på hjemtur.

- Egentlig skal man ikke måtte bytte slike noen gang dersom man bruker utstyret riktig, men det er greit å ha i reserve, sier han.

Forsiden nå