STØRSTE: Den nye Bomag BM 2200/75 fresen til Pedersen brøyting er Nord-Norges største.

Byttet brød med snø og asfalt

TROMSØ (AT.no): Tore Pedersen er bakeren som ble lei gjærbakst og ville gjøre noe annet. Nå er enda et nytt kapittel startet med Nord-Norges største ­asfaltfres for Pedersen Brøyting AS.

Publisert

Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.

Etter at han solgte familiebedriften Pedersens Bakeri i Tromsø i 1997, hadde Tore Pedersen tre sabbatsår som han selv kaller det. At det var snøbrøyting han skulle starte opp med når han skulle finne på noe annet, var ikke helt unaturlig.

I år 2000 ble Pedersen Brøyting etablert. Men da hadde Tore Pedersen allerede hatt egen hjullaster på tunet i 15 år, og med Tromsø som utgangspunkt var det rikelig med snø å ta av.

Drev lite

I mange år drev han i det små. Også asfaltjobbene startet i det små, med en tilhenger og trillebår.

FORNØYDE: Bjørn Sverre Jensen (i midten) kjører stort sett den nye fresen mens Tore Pedersen og Jan Petter Arntzen så langt nøyer seg med å være passasjerer.

- Da vi lappa asfalt og trilla alt ut med trillebår fordømte jeg meg på at dette skulle jeg ikke fortsette med. Dette hadde jeg ikke helse til, sier Tore Pedersen og flirer. Dermed kjøpte han sin første lastebil og begynte å satse tyngre også på asfaltlegging.

Det er bare fem år siden Tore Pedersen bestemte seg for å satse skikkelig på asfalt. I løpet av årene etterpå har han hatt en eventyrlig vekst. Omsetningen har økt fra 1,4 til vel 30 millioner kroner i inneværende år på de årene.

20 mann

Utstyrsparken teller nå tre hjullastere som fortsatt går på brøyting. I tillegg har Pedersen Brøyting ett utleggerlag som har utstyr for de fleste jobber. De har tre utleggere i forskjellige størrelser med tilhørende valser. De har også egen kostebil for å klargjøre før asfaltering.

ANALOGE: Det er ikke noe nymotens EDB-systemer som holder orden på jobbene for Jan Petter Arntzen og Tore Pedersen. De sverger til tre whiteboardtavler.

Etter hvert ble det naturlig også å satse på asfaltfresing. Den første fresen, som ble kjøpt brukt, har Tore Pedersen stående ved siden av blomsterbedet til kjærringa. Som et minne, som han kaller det. Og til kjæringas store irritasjon.

I 2015 utvidet Pedersen Brøyting og kjøpte en stor fres. Selskapet har hatt en stor Wirtgen fres og en liten fres som sitter montert på en CAT kompaktlaster. Nå i høst ble den store fresen byttet i en ny Bomag BM 2200/75 levert av Hesselberg Maskin.

Nye muligheter

Den nye fresen har arbeidsbredde på 220 centimeter, og med den åpnet det seg flere muligheter og enda mer effektiv drift.

VOKST: Tore Pedersen og hans selskap Pedersen Brøyting har hatt en eventyrlig vekst de siste fem årene.

- Nå kan vi frese hele veibredden med slitespor i ett drag. Med den nye fresen jobber vi raskere. Ett lass på semiene er fylt opp på under fire minutter, sier Tore Pedersen.

Krav

En av grunnene til at de nå gikk til den store investeringen med ny fres, er stadig nye krav fra oppdragsgivere. Med en maskin som oppfyller Steg IV-utslippsnormen, vil selskapet kunne bruke den i mange år fremover.

Og han tror stadig flere oppdragsgivere vil stille krav om maskiner med minst mulig utslipp.

Fresen de nå bruker, er den første av Bomags toppmodell som er levert i Skandinavia. Den nærmeste fresen med en noe tilsvarende kapasitet befinner seg i Bodø. Det er en åtte timer kjøretur unna Tromsø.

Mange kunder

Tore Pedersen har rammeavtale med NCC på fresing i de nordligste fylkene. I tillegg har de avtale med Tromsø kommune og gjør mange jobber for YIT. Denne sesongen vil de ende på litt over 200.000 freste kvadratmetere.

KLARE: Pedersen Brøyting i Tromsø er selvhjulpne med både lastebiler og fres.

- Vi skal ha kort responstid. I tillegg skal vi alltid gjøre jobben ferdig før vi forlater den, sier Pedersen.

Han legger til at det ikke hadde vært mulig uten en gjeng med entusiastiske og dedikerte medarbeidere. Som ifølge sjefen selv aldri sier nei.

Stort område

Derfor kan nedslagsfeltet Pedersen Brøyting jobber i være stort. De gjør jobber over hele Troms og Finnmark og et stykke sørover i Nordland.

For å være mest mulig selvhjulpen, har Pedersen Brøyting også egen transport. Fire trekkvogner med semitrailere og to single lastebiler gjør at selskapet selv stort sett klarer egen transport på prosjektene sine. På de store fresejobbene leier de i tillegg inn andre for å ta toppene.

Mye lokalt

Tromsø kommune har laget svært strenge krav til fresing og asfaltering etter veiarbeid. Det er i tillegg en storstilt utbygging av fiber og annen infrastruktur i området. Det gjør at den lille fresen stort sett er opptatt med slike jobber.

Ulempen med klimaet i Tromsø, er at asfaltsesongen er kort. For både å holde flere av de ansatte og trekkvognene i drift i vinterhalvåret, har de gått på tralletrekking av matvarer nordover i Finnmark de siste vintrene.

Resten av gjengen driver med snørydding. Pedersen Brøyting har ingen funksjonskontrakter, men har avtale med en rekke bedrifter, offentlige virksomheter og borettslag. Mange steder er det krav om at snøen skal være kjørt bort 24 timer etter siste snøfall. I en by hvor det ofte kommer flere meter snø i løpet av vinteren, kan dette fort bli en utfordring.

STILLING LEDIG:
Powered by Labrador CMS