Den nye Seutbrua blir 110 meter lang og 30 meter bred. Den åpnes i november 2019 etter utforbringer og forsinkelser.
Den nye Seutbrua blir 110 meter lang og 30 meter bred. Den åpnes i november 2019 etter utforbringer og forsinkelser. (Illustrasjon: Statens vegvesen.)

Cautus Geo overvåker Seutbrua

Cautus Geo har sensorovervåket Seutbrua i Fredrikstad fra februar 2018. Etter åpningen av brua høsten 2019, samles sanntidsdata i Cautus Web fra 27 sensorer.

Instrumenteringen på nye rv. 110 Seutbrua er omfattende. Lierbedriften Cautus Geo har kontrakt med Statens vegvesen og har etablert 24 tøyningsmålere og ett inklinometer på en av de fem pelene som bærer brua.

I tillegg skal selskapet montere to krakkmetere på brukarene på begge sider.

Sensorene til Cautus Geo fanger opp herdeprosessen, temperatur, trykkbelastning, setninger og sideveis bevegelser.

- Ingenting kan skje med Seutbrua uten at vi fanger det opp, sier geolog Sigmund Brekke Langelid i Cautus Geo.

FAKTA – om oppdraget

  • 24 tøyningsmålere måler belastning. De står i stålkurven i pel 2 i tre ulike høyder.
  • 1 inklinometer (i pel 2) måler vertikal deformasjon (sideveis bevegelse) og temperatur.
  • To krakkmeter (sprekkmålere) overvåker glidehengslene.
  • Data sendes i løpende til Cautus Web. Der analyseres data i sanntid.

Viser belastning i 3D

Sigmund Brekke Langelid har deltatt på det omfattende prosjektet siden 2017. I januar 2018 ble de første sensorene montert. Siden den gang er all data i sanntid analysert av Cautus Web.

- Vi har 3D-visning på en hovedpel. Vi kan visuelt vise hva som faktisk skjer når brua utsettes for belastning, sier Langelid.

Systemet til Cautus Geo vil vise nøyaktig hva som skjer med brua når den utsettes for trafikk høsten 2019. Systemet vil varsle direkte til Statens vegvesen om det er bevegelser i brua.

Varsling kan utløses om brua beveger seg så mye som en millimeter.

- Gir faktisk kunnskap

- Vi gjør beregninger teoretisk for hvor kreftene går i alle bruer som bygges. Systemet til Cautus Geo gir faktisk kunnskap og vil verifisere verdiene vi har beregnet. Det gir oss mer informasjon og bedre grunnlag for å følge opp brua etter at den er i normal bruk. Dette kan også være nyttig informasjon til prosjektering av andre nye bruer, sier prosjektleder Tore Veum i Statens vegvesen.

Geotekniske sensorer er ikke daglig kost når det bygges nye bruer.  For Seutbrua har blant annet grunnforholdene vært krevende. Brua har også fått lengre byggetid enn beregnet.

Bruåpning i november

Åpningen av brua skal skje i november 2019. Det er rundt 65 meter ned til godt fjell på det dypeste. Mye av grunnforholdene under den 110 meter lange og 30 meter brede brua består av kvikkleire, leire, morene og silt som også er en form for leire.

Den nye Seutbrua på riksvei 110 er en del av veiprosjektet på 1,4 kilometer fra Ørebekk til Simo. Selve brua er 110 meter lang og drøyt 30 meter bred.

Forsiden nå