“Vision F-Cell” er en ytterligere intensivering iutviklingen av hydrogen som drivstoff
“Vision F-Cell” er en ytterligere intensivering iutviklingen av hydrogen som drivstoff (Daimler AG - Product Communicati)

Skal bli CO²-nøytral i 2039

Daimler melder idag at selskapet har som mål å ha en fullstendig CO²-nøytral flåte med nye kjøretøy i nøkkelregioner innen 2039.

• Det er først og fremst i Europa, Japan og Nafta (USA, Canada og Mexico) disse målene skal gjelde i. I tillegg vil de ha batterielektriske lastebilserier i serieproduksjon innen 2022 i alle kjerneregioner. 

• I disse dager har Fuso fuel-cell prototype (Vision F-Cell) verdenspremiere på Tokyo Motor Show. Innen 2030 skal det være serieproduksjon av hydrogendrevne kjøretøy.

• I Europa skal alle fabrikker være CO²-nøytrale innen 2022. Fabrikker i andre verdensdeler skal etter hvert også følge etter. 

Martin Daum: CO2-nøytral landeveistransport i 2050 er vårt ultimate mål. Dette kan kun oppnås hvis transporten blir økonomisk konkurransedyktig. CO2-nøytral transport er kun mulig med batteri- eller brenselscelle drivlinjer. Foto: Daimler AG - Global Communciation
Mercedes-Benz eActros testes for tiden hos kunder i Tyskland og Sveits. Foto: Daimler AG - Product Communication
Elektrifiseringen av lastebilene har topp prioritet for Daimler. I 2017 ble FUSO eCanter lansert. Foto: Daimler AG - Global Communication

- I Daimler Trucks & Buses har vi et tydelig engasjement for å oppnå Paris-avtalen med dekarbonisering av transportbransjen. Å oppnå en CO²-nøytral landeveistransport i 2050 er det ultimate målet. Dette vil kun være oppnåelig dersom CO²-nøytral transport blir konkurransedyktig. Dette gjelder både økonomi og infrastruktur. Ettersom det tar rundt 10 år å fornye lastebilflåten, er vår tanke at den skal være lokalt CO²-nøytral fra tank til hjul innen 2039. Virkelig CO²-nøytral transport er kun mulig med batteri- eller hydrogenelektriske drivlinjer. Lokalt CO²-nøytrale lastebiler og busser vil ikke selge seg selv. Selv i 2040, til tross for all innsats fra fabrikantene, vil kjøp og eierkostnader for busser og lastebiler med elektriske drivlinjer være høyere enn for dieseldrevne kjøretøy. Vi er derfor avhengige av myndighetsdrevne incentiver for å gjøre lokalt CO²-nøytrale kjøretøy konkurransedyktige. Spesielt nødvendig er det å sørge for en helhetlig overgang av avgifter og bompenger i Europa basert på CO²-verdier der CO²-nøytrale kjøretøy får en betydelig prislettelse. Videre en målrettet subsidiering av busser og sørge for godt utbygde nasjonale ladestasjoner og hydrogenfyllestasjoner, samt en universell standard for transport og fylling av hydrogen, sa Martin Daum, styremedlem i Daimler AG med ansvar for lastebiler og busser nylig under en konferanse i Berlin.

30 år med hydrogen

I over 30 år har Daimler jobbet med drivlinjeteknologier basert på hydrogen. Selskapets kjøretøy med brenselceller har kjørt millioner av kilometer og demonstrert mulighetene med drivlinje-konseptet.Fremdeles er det veldig spesifikke utfordringer i nyttekjøretøysegmentet som levetid og nyttelast-tilgjengelighet. Batteri-og hydrogendrivlinjer har ulike fordeler avhengig av formålet og vil derfor komplettere hverandre. Det som er beslutningsutløsende for lastebilkunder, er den totale eierkosten.

Vision F-Cell

Med Vision F-Cell styrker Daimler aktiviteten innen hydrogenområdet. Fuso benytter denne prototypen til å teste mulighetene  rundt brenselscelle-teknologien for ulike nyttekjøretøy. 7,5-tonneren har en drivlinje med maksimalt 135 kW og rekkevidden er 300 kilometer. Basisen i den elektriske drivlinjen er den samme som sitter i en batterielektrisk lastebil, men med mye mindre batterikapasitet og tillegg av hydrogentanker. 

I USA testes Freightliner eM2 og eCascadia. Foto: Daimler AG - Global Communication

Bærekraftig strategi

Det er over 120 år siden Gottlieb Daimler og Carl Benz var med på å legge grunnlaget for den moderne transportindustrien. I løpet av de siste årtiene har Daimler fortsatt en kontinuerlig utvikling innenfor hele transportindustrien med bedre sikkerhet, drivstoffeffektivitet og førerkomfort. Nå skjer en evolusjon med en utslippsfri, automatisert og oppkoblet verden. Det jobbes hardt for å utvikle disse feltene og sette de i serieproduksjon. Ved å gjøre dette vil man være ett skritt nærmere en visjon om en bærekraftig, CO2-nøytral og ulykkesfri transport.

Forsiden nå