RoadTechs nye stikkeutsetter er festet på en bom som igjen er festet på et maskinflak. En servomotor og et kjede sørger for bevegelsen opp og ned bommen, synkronisert med bilens hastighet.
RoadTechs nye stikkeutsetter er festet på en bom som igjen er festet på et maskinflak. En servomotor og et kjede sørger for bevegelsen opp og ned bommen, synkronisert med bilens hastighet. (Foto: Bård Nonstad, Statens vegvesen)

Denne setter ned brøytestikker i fart

- Dette er fremtidens måte å håndtere brøytestikker på, både med tanke på egen lønnsomhet for entreprenøren og ikke minst miljøet, sier daglig leder i RoadTech, Peder Strømsvåg.

I tre år har grunnleggeren av RoadTech jobbet med å utvikle en helt ny og revolusjonerende brøytestikkemaskin, som automatisk skrur stikkene ned i jorda. Resultatet skal være et bedre miljøavtrykk og bedre økonomi.

Les mer om stikkesystemet og Roadtech her.

Nå er maskinen klar for demo langs norske veier.

- En helt ny hverdag for entreprenørene

Hvert år settes det ut nesten ti millioner brøytestikker i Norge. Nesten tre millioner brekker eller forsvinner i løpet av en tøff vintersesong, en miljøutfordring som belaster Norge med ca. 900 tonn plastavfall hvert år, ifølge RoadTech.

For å sette ut alle stikkene, brukes det i dag maskiner som må starte og stoppe like mange ganger som det er stikker. Gründer Peder Strømsvåg fra Tingvoll har utviklet en maskin som gjør utsett og opptak automatisk og i fart.

RT Stikkemaskin:

  • Utviklet i samarbeid med Statens Vegvesen, Innovasjon Norge og entreprenører.
  • Maskinen og skruprinsippet skal spare norsk natur for anslagsvis 900.000 kg plastavfall i året.
  • Utsett og opptak i fart. Har egen meiselfunksjon og en egen magasinløsning for over 1400 stikker.
  • Opereres av én sjåfør ved hjelp av et nettbrett. Gps- og datainnsamling fra utsett og opptak er sentralt, og gjøres lett tilgjengelig for entreprenøren.
  • Utsett gjøres på omtrent halve tiden av dagens løsninger, har et lavere drivstofforbruk per time og «markert mindre CO2-utslipp».
  • Maskinen vil være i kontinuerlig bevegelse, uten start/stopp, og skal dermed bidra til en vesentlig økt trafikksikkerhet samt god HMS for entreprenør.
  • Maskinen er del av RoadTechs helhetlige miljøkonsept for brøytestikker, som inkluderer den nyutviklet resirkulerbare RT Skrubrøytestikke, RT Stikketerminal for lagring utenfor sesong og RT Digital Plattform for datahåndtering.

- Brøytestikkene settes ned automatisk med den nye maskinen, føreren av bilen må kun holde jevn fart på 8 km/t. Sammen med den patenterte maskinen er det utviklet og patentert en egen resirkulerbar skrubrøytestikke, som skrus ned i bakken. Tester viser at den sitter minst fire ganger bedre enn dagens løsning. Magasinet på lasteplanet har plass til i overkant av 1400 stikker, så dette blir en helt ny hverdag for entreprenørene, sier Strømsvåg.

Demonstrasjon og partnervalg

Det har vært stor interesse rundt RoadTechs konsept fra både entreprenører og byggherrer, og selskapet planlegger nå utrulling av et begrenset antall maskiner til sesongen i 2020.

- Vi kommer til å demonstrere maskinen utover i september, og deretter velge partnere for sesongene framover, sier Strømsvåg

- Dette er fremtidens måte å håndtere brøytestikker på, både med tanke på egen lønnsomhet for entreprenøren og ikke minst miljøet. Vi kaller det gjerne en grønn revolusjon på vei.

Det er planlagt testing og demo på tre ulike strekninger i september: Dovrefjell (uke 37), Lillehammer/Øyer (uke 38) og Surnadal (uke 39).

Forsiden nå