Håkon Amundsen (til venstre ) og Kåre Sande fra Kongsberg Automotive viser fram nyvinningen.
Håkon Amundsen (til venstre ) og Kåre Sande fra Kongsberg Automotive viser fram nyvinningen.

- Dette er en norsk verdensnyhet

MÜNCHEN (AT.no): Produsenten turte ikke stille den ut på Bauma før de fikk de siste forsikringene om at patentet var i orden.

Da AT.no var innom standen til Kongsberg Automotive tidlig på den første utstillingsdagen, var en av monterne tomme. I stedet sto det en lapp med teksten: «Beyond Tier4 - Breakthrough Innovation - World Debut to be Revealed».

- Hva er det som kommer her da?, spurte AT.no på standen.

- Nei, det kan vi ikke si ennå. Vi har ikke fått patentet helt avklart ennå, fortalte produktsjef Christopher Lindström.

Slik ser den ut,
Slik ser den ut,

Nei, da så. Men senere mandag ettermiddag fikk AT.no en telefon: «Nå må du komme og se, vi holder på å montere nyheten.»

Og nyheten er en «RT8000 electronic rocker pedal» til anleggsmaskiner.

Pedalen gjør at anleggsmaskiner i fremtiden kan bytte ut hydraulisk styring med elektronisk, på alt fra små kompaktlastere til store beltegravere.

- Vi er tidlig ute med et produkt som vi tror viser den retningen markedet kommer til å gå, sier direktør for Driver Control Systems i Kongsberg Automotive, Kåre Sande.

- En slik løsning er mer robust enn en hydraulisk, og er laget for å følge livsløpet til en maskin og gjerne mye lenger, legger han til.

Fordelene med en elektrisk pedal er ifølge Kongsberg mange. De skal gi bedre og mer presis kontroll over maskinen, redusere støy og temperatur i førerhuset, forbedre driftssikkerheten, gjøre monteringen enklere og sist men ikke minst gjøre det mulig for kunden å gjøre personlige innstillinger gjennom lett tilgjengelig software.

Kongsberg Automotive leverer gir-, pedal- og styresystemer til en lang rekke maskinprodusenter, for eksempel Cat, Komatsu, JCB, Terex, Volvo og CNH. Til sammen har selskapet 10.000 ansatte i Europa og USA. Selskapet omsetter for rundt 750.000 millioner kroner årlig i off highway-segmentet.

 

Forsiden nå