Elektriske Case 580 EV ble lansert i forbindelse med Conexpo i Las Vegas i mars 2020.
Elektriske Case 580 EV ble lansert i forbindelse med Conexpo i Las Vegas i mars 2020. (Foto: Case CE)

Elektrisk gravelaster fra Case

På Conexpo Con/Agg 2020 i Las Vegas viste Case Construction Equipment en ny elektrisk gravelaster, Case 580 EV.

Case 580 EV (også kalt Project Zeus) er, ifølge Case CE, verdens første helelektriske gravelaster.

To slike maskiner var ved messestart allerede solgt til amerikanske kunder. Case skal lage noen utgaver av 580 EV i 2020 og starte masseproduksjon kommende år.

- Gravelasteren passer til både lett og tungt arbeid. Ved lavt turtall har en dieselmotor redusert dreiemoment og det tar tid hver gang motoren skal opp til turtallet der dreiemomentet er på topp. Dette er ikke et tema på en elektrisk gravelaster, der dreiemomentet er på topp hele tiden, sier Eric Zieser, leder for «global compact equipment product line» hos Case CE.

Video: Case CE

Elektrisk vs. diesel

580 EV er utstyrt med en litium-ion-batteripakke på 480 volt og 90 kWt som kan lades med 220 volt/trefas. Det skal være nok strøm til en vanlig åttetimers arbeidsdag i batteripakken, ifølge Case.

Batteripakken gir strøm separat til fremdrift og hydraulikkmotorer. Resultatet er en brytekraft på samme nivå som en tilsvarende dieseldrevet Case gravelaster.

Case CE estimerer at 580 EV kan gi drifts-, vedlikeholds- og servicebesparelser samlet på opp mot 90 prosent i forhold til en gravelaster som drives med dieselmotor.

580 EV vil bli dyrere i innkjøp enn en diesel-gravelaster, men skal være billigere etter fem års bruk når investerings- og driftskostnader ses samlet. Case 580 EV kommer med Case SiteWatch-telematikk som standard, opplyser Case.

Case 580 EV (også kalt Project Zeus). Foto: Case CE

Den har samme nyutviklede styrespaker og førerhus som på Case N-serie-gravelastere.

- 580 EV yter som en Case gravelaster, og matcher ytelsene som forventes av en Case med fordelene en elektrisk maskin gir. Maskinførerne vil oppleve at den har de samme grave- og løfteegenskapene som på en dieseldrevet gravelaster. Og i tillegg til dette, er den utslippsfri og stille i bruk, sier Zieser.

Michelin-dekk

Case 580 EV-en vist på Conexpo var utstyrt med Michelin Crossgrip-dekk.

- Disse er veldig gode for universal bruk på anleggsplasser, med godt grep og lav rullemotstand. Dekkene er optimale for effekt og effektivitet på en elektrisk gravelaster, sier Zeiser.

Helårsdekket Crossgrip er et radialdekk tilpasset for bruk på blant annet vei, på gress og snø.

-  Vi er stolte over å være representert på denne første-av-sitt-slag-maskinen - det gir to enestående nye teknologier som samlet bidrar til en ny hverdag innen anlegg og bygg, sier Justin Brock, senior markedsleder hos Michelin North America.

Norge

Gravelastere er generelt sett ikke en like stor hit i Norge som i USA og store deler av verden for øvrig. Men det kan de bli nå med tanke på økende etterspørsel etter fossilfrie maskiner til fossilfrie anleggsplasser her til lands.

Case CE har holdt nyheten tett til brystet før Conexpo, og det er som nevnt fortsatt en stund til masseproduksjonen av 580 EV starter, så det kan i skrivende stund ikke settes noen dato på når 580 EV kan komme til å være tilgjengelig for norske kunder.

Det skal i hvert fall ikke stå på viljen hos de norske Case CE-importørene Dagenborg Maskin (Nord-Norge) og Brubakken (Sør-Norge):

- Dette er utrolig spennende. Og veldig aktuelt for Norge, selv om det er et lite marked på diesel-drevne gravelastere nå i Norge, sier Kathrine Dagenborg, salgs- og markedsleder hos Dagenborg.

- Dette er fremtiden. Når all viraken rundt lanseringen har lagt seg skal vi få slike til Norge, sier Geirmund Rundhaug, salgs- og markedssjef hos Brubakken.

Det er foreløpig ikke kjent om Case CE prioriterer norske kunder i starten, når det gjelder 580 EV, men det skal i hvert fall ikke stå viljen i Norge!

Forsiden nå