Tilbyderne skal blant annet konkurrere om å bygge nye Moss stasjon.
Tilbyderne skal blant annet konkurrere om å bygge nye Moss stasjon. (Foto: Rambøll Sweco/Bane NOR)

Fem videre i kampen om stor grunnentreprise

En er norsk. I tillegg har Implenia Norge AS og Acciona Construcctión S.A. (Spania) gått sammen i «joint venture» som en av de andre fire tilbyderne.

Bane Nor har prekvalifisert fem tilbydere for totalentreprisen for grunnarbeider på strekningen Sandbukta-Moss-Såstad (Østfold).

Totalt mottok Bane Nor sju søknader om prekvalifisering, og i denne gruppen var det både norske og utenlandske entreprenører.

Disse fem selskapene ble prekvalifisert og vil bli invitert til å konkurrere om totalentreprisen:

  • AF Gruppen Norge AS, Norge
  • Bouygues Travaux Publics, Frankrike
  • Joint Venture FCC Construcción S.A. og Azvi S.A., Spania
  • Joint Venture Implenia Norge AS og Acciona Construcctión S.A., Norge/Spania
  • Joint Venture Impresa Pizzarotti & C S.p.a. Itinera p.A, Italia

De inviterte tilbyderne har frist i januar 2019 med å gi sine tilbud. Endelig kontrakt inngås i løpet av sommeren 2019 og prosjektet forventer en oppstart «kort tid etter».

Utsettelse

Som mange kjenner til ble den samme konkurransen avlyst av Bane Nor i midten av mai 2018.

- Vi må være trygge på at vi velger riktig samarbeidspartner på et slikt stort og krevende prosjekt. Avlysningen medførte at så å si alle entreprenørene tok utfordringen og leverte en langt sterkere søknad i denne runden. Det er vi kjempefornøyd med, sier prosjektsjef Jarle Rasmussen.

Konkurransen har tiltrukket seg interesse fra både inn- og utland, og det er store aktører fra Norge, Frankrike, Spania og Italia på listen. Det neste året blir derfor veldig spennende for prosjektet:

- Det er et stort og relativt komplisert prosjekt vi skal gjennomføre, og jeg føler vi har fått med oss gode tilbydere i konkurransen. Det skal bli veldig spennende å følge prosessen fremover, sier Rasmussen.

Forsiden nå