
«Flightrecorder» til lastebil
Nordisk Diagnose Senter (NDS) AS på Kongsvinger har solgt over 100 enheter av diagnoseutstyr fra Autocom i Norge.
Denne artikkelen ble publisert for over 10 år siden.
Nyeste versjon av bildiagnoseverktøyet fra Autocom har betegnelsen CDP+.
Dette er en videreutvikling av CDP-modellen. Selve VCI-enheten (Vehicle Communication Interface) har LED-lys i OBD-kontakten (onboard diagnose), integrert antenne og LED-indikator med selvforklarende fargesymboler.
Flightrecorder
Diagnoseutstyret har såkalt «flightrecorder» i VCI-enheten. De fleste sjåfører har opplevd at man får feilkode på displayet under kjøring, men at koden ikke er aktiv når man kommer på verkstedet. Dette kan nå løses ved at Autocom CDP+ kobles opp i kjøretøyet og er innkoblet under kjøring, uten PC. Etter kjøring kan de frekvenser som er spilt inn av CDP+, analyseres ved tilkobling av PC. Da kan de forskjellige grafene kjøres frem og tilbake og eventuelt forstørres for å gi et tydeligere bilde av hendelsesforløpet i kjøretøyet.
Lastebileiere kjøper utstyret
Tidligere har diagnoseutstyrt vært noe merkeverksteder har vært nokså alene om. Nå kommer flere og flere verksteder etter:
- Stadig flere lastebileiere med endel biler og eget verksted investerer i diagnoseutstyr, sier Krister S. Adolfsson i NDS til AT.no.
Med på kjøpet får de 5-6 timer kursing i bruk av utstyret og support.