Ford Explorer PHEV er nå på plass i Norge.

Ford Explorer på plass

Nå er sjette generasjon av den populære SUV-en Ford Explorer på plass i Norge.

Publisert

Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.

Første generasjon ble presentert i 1990 med 1991 som første modell-år. I årene 1994-1998 importerte Ford Motor Norge 2. og 3. generasjon til landet og solgte totalt ca. 250 eksemplarer.

Bilen har rukket å bli USAs mestselgende SUV gjennom tidende med over åtte millioner leverte eksemplarer «world-wide».

Når bilen nå re-introduseres i det norske markedet er det en helt ny bil vi snakker om. Den er ny fra topp til tå og ikke minst, den leveres kun som PHEV i Norge. Bilen kommer i to utstyrsvarianter ST-line og Platinum. Det eneste du kan velge er farge samt at hengerfeste kan ettermonteres.

Forskjellen fra ST til Platinum er kun chrome-detaljer, mulighet for metallic-lakk, egne felger tofargede skinnseter og tre-detaljer i dashbordet. Selv om prisforskjellen er kun 17.000 kroner, forventer Ford at hele 90% av salget vil være den rimeligere ST-line som koster fra 887.500,-.

Explorer leveres kun som 7-seter, men med muligheter for å slå opp/ned både 2. og 3. seterad. Som 2-seter får bilen da et enormt bagasjerom på hele 2274 liter. Som 5-seter har bilen 1137-liters bagasjerom og selv som 7-seter konkurrerer den mange små- og mellomklassebiler med 330 liters bagasjerom.

Drivlinjen

PHEV (ladbar hybrid) -drivlinjen er av typen parallell hybrid. Det betyr at all kraft fra både el-motor og bensinmotor kan benyttes samtidig og der det er behov for kraft ettersom all kraft går gjennom både den 10-trinns girkassen og overføringskassen. Bensinmotoren, 3-liters V6, yter 357 hk/555 Nm mens elmotoren er på 100 hk og 270 Nm. Totalt er det da 457 hk og 825 Nm tilgjengelig i bilen.

Nytt er det også at bilen har hovedtyngden av driften på bakhjulene under kjøring, og overfører kraft gjennom en overføringskasse til forhjulene ved behov.

Det er hele sju ulike kjøremodus for bilen, normal, økonomi, glatt føre, sport, tilhenger, terreng kjøring samt et program for dyp snø og sand. De ulike programmene vil også kunne utelukke bruk av bare bensin, eller bare elektrisk etc. for å fungere optimalt. Under elektrisk kjøring er det fire e-modus, EV-nå, EV-senere, EV-lading og EV auto hvor bilen skal bestemme det mest optimale i øyeblikket.

Fordelen med denne hybrid-drivlinjen er at bilen kan trekke en henger på 2500 kg i motsetning til andre hybridteknologier som kan få sterkt reduserte hengervekter.

Rekkevidde og ladning

I helelektrisk kjøremodus har bilen en WLTP-rekkevidde på 42 kilometer. Bilen har bare en 3,7 kW lademulighet noe som gir en ladetid på ca. 3 t og 45 minutter fra tom til fullt batteri på det 13,6 kWt store batteriet.

Bilen kan enten lades med en vanlig veggstikkontakt type 2 mode 2 stikkontakt eller med en veggboks og type 2 mode 3 kabel. Dessverre vil bilens ladebegrensning gjøre at uansett effekt vil ikke ladetiden kortes ned.

Velutstyrt ST-line

Det er ikke småtteri av utstyr Ford har dyttet inn i bilen.

Se bare her:

  • 20’’ alufelger (5x2 eikers felger med høyglansede svarte detaljer)
  • LED hovedlys
  • 10,1’’ touchskjerm
  • 12,3’’ heldigitalt instrumentpanel
  • 10-veis elektrisk justerbare skinnseter med røde sømmer
  • Massasjeseter
  • Oppvarmet frontrute, ratt, forseter og seter på 2. seterad
  • Forseter med kjøling
  • Mørke ruter
  • Panoramatak
  • 3-soners klimaanlegg
  • B&O lydanlegg med 1000 Watt
  • Automatisk bakluke
  • Ryggekamera og frontkamera med spyler til linsen

Assistanse-systemer

Ford CO-PILOT36:

  • Adaptiv cruisekontroll med kø-assistent og fil-sentrering
  • Anti kollisjonssystem med fotgjenger og syklistoppdagelse
  • Nedbremsing etter kollisjon
  • Blindsonevarsler med advarsel om kryssende trafikk
  • Filskiftevarsler og lanekeeper
  • Unnamanøverassistent

Øvrige førerassistanseteknologier:

  • Tilhengerstabilisator
  • Parkeringsassistent
  • Parkeringssensorer foran og bak
  • Bakkestartassistanse
  • Hill descent kontroll
  • Sidevindassistanse

Infotainment og app

Bilen er utstyrt med en 10,1 tommers skjerm som alltid er oppkoblet og det er wifi tilgjengelig via 4G hvor hele 10 enheter kan være påkoblet samtidig.

Via appen «Ford pass» får du blant annet tilgang til å varme- eller kjøle bilen, se ladestatus eller rett og slett starte bilen.

Det bør heller ikke være noe problem å høre radioen ettersom bilen er utstyrt med hele 14 høyttalere som til sammen yter 1000 Watt.

Ellers er det verdt å nevne at bilen fikk 5 stjerner i Euro NCAP-testen.

Powered by Labrador CMS