Park & Anlegg har en ny stormaskin i stallen - Cat 352F XE. Den ble overlevert torsdag 7. juli på Pon Equipments avdeling i Rygge i Østfold. Fra venstre: Salgssjef Stig Kjetil Haugsvær (Pon), salgsingeniør Per Inge Strengen (Pon), maskinfører Bernhard Skåland (P&A) og daglig leder i Park & Anlegg, Jack Valleraune. (Foto: Hans Kristian Barbøl)
Det obligatoriske «handshake»-bildet. Fra venstre: Salgsingeniør Per Inge Strengen (Pon), maskinfører Bernhard Skåland (P&A), salgssjef Stig Kjetil Haugsvær (Pon) og daglig leder i Park & Anlegg, Jack Valleraune. (Foto: Hans Kristian Barbøl)

Første Cat 352F XE til Park & Anlegg

Maskinfører Bernhard Skåland skal kjøre 55-tonneren, som blir den største gravemaskinen hos Østfold-bedriften Park & Anlegg AS.

XE er betegnelsen Cat bruker når det er snakk om en spesiell maskin for «optimal ytelse og produksjon kombinert med ny teknologi som måler produksjon».

- Med integrert vektsystem kan jeg laste bilene slik at vi får utnyttet flåten optimalt uten å være redd for at det skal bli overlast, sier Skåland om sin nye lastemaskin.

Ser detaljer - sparer penger

Maskinfører Bernhard Skåland i Park & Anlegg er fornøyd med å slippe låsebolter på tennene.
Maskinfører Bernhard Skåland i Park & Anlegg er fornøyd med å slippe låsebolter på tennene. Foto: Hans Kristian Barbøl

Cat 352F XE på 55 tonn har i tillegg til standard-maskinene også en ny elektrisk styrt pumpe og hovedventil som koordinerer hydraulikken enda bedre. Oljen går ikke over sikkerhetsventilen når graveren jobber med maks kraft, men distribueres til andre steder slik at energien ikke går over i varme, men mekanisk kraft. I tillegg har maskinen CPM, og innebygget Cat Grade Controll som med enkle grep kan oppgraderes til full 3D.

- XE-hydraulikken sparer drivstoff i forhold til en standardmaskin, sier Skåland, som ser detaljer i alt han gjør:

- Jeg har prøvd forskjellige skuffer. Det er Gjerstad som har de beste skuffene for den typen lasting jeg gjør. Det er på grunn av utførmingen på skuffene deres. Innfestingen er bygget ned i skuffetoppen. Det gir ei mer åpen skuffe og samtidig økte brytekrefter og lavere tannradius. Jeg har brukt 10 prosent mindre drivstoff med Gjerstad enn med en annen jeg har kjørt med, sier han.

Spesielt tannfeste

Skålands 352F XE er utstyrt med en Gjerstad Xtreme-skuffe på 3,2 m3 med tenner og slitestål av merke Cat. Tennene og sideknivene festes med et Capture-låsesystem isteden for bolter. Systemet fungerer omtrent på samme måte som vrilåsene man bruker når man setter sammen et Ikea-møbel.

- Jeg regner med å spare mye tid og slit med dette nye systemet istedenfor bolter, sier Skåland.

Etter at media hadde tatt bilder av overlevering og håndtrykk ved Pon Equipments avdeling i Rygge i Østfold, ble maskinen hentet og kjørt til arbeid i forbindelse med Follobaneprosjektet.

Selv om det ikke ble mye arbeid samme dag den ble levert, fikk den ikke stå helt i ro:

- Jeg skal helt klart slite av en del av lakken inne i skuffa før jeg reiser hjem i dag, smiler maskinføreren.

Forsiden nå